Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 35278 ggr
MonisN
2009-09-05 22:15

Beskära björkar

Vi har en jättebjörk på tomten som ska beskäras kraftigt. Men hur beskär man en björk så den blir snygg och får ett fint grenverk?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
Åsa S
2009-09-05 22:29
#1

Det funkar tyvärr inte så bra att beskära björk hårt. Björk vallar inte över såren som andra träd gör de klarar bara att valla över såren när man tar bort små grenar. Stora sår vallas inte över och det är i stort sett 100% risk för problem med röta i trädet vilket gör att det kan bli farligt att ha kvar. Så är trädet för stort rekommenderar jag istället att man tar bort det.

MonisN
2009-09-05 23:02
#2

Uj, det var ju tråkigt. Det blir väldigt tomt där utan den björken. Dessutom sitter alla småfåglar där och äter på vintern, och fogelholken sitter också där. Men grannen beskar sina stora björkar för några år sedan och dom är nu ännu större än dom var då.

Hmm, vad betyder valla?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Lill-Kisse
2009-09-05 23:28
#3

Hu då! Jag tillhör dem som betraktar det som helgerån att beskära en björk. Björkar låter sig inte beskäras och råkar det närma sig vårkanten dör de (förblöder) när saven stiger. Någon enstaka gång har jag sett en beskuren björk som fick en lätt rundad krona efteråt, men det var väl rena turen. Vackert blir det väl sällan?

MonisN
2009-09-06 02:20
#4

Jo det är väl nån form av helgerån, men vad ska man göra när den snart växer in i husetObestämd Dessutom orsakar den en massa grönalger på fasaden. Den verkar trots allt bestå av prima och segt virke för vi var tvungna att såga av några grenar i våras, och saven den rann i flera veckor, men den lever glatt vidare till både våran och småfåglarnas glädje!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Lill-Kisse
2009-09-06 02:44
#5

#4  Det var annat det! Inte kan man ha träd växande in i väggen. Då är det nog säkrast att ta bort björken helt och hållet. Tänk på att rötterna kan sticka in under huset och orsaka skador på grunden även om du beskär trädkronan.

Det finns ju andra trevliga träd, som håller sig på måttliga höjder och bredder. Min häggmispel har visst skönhetsvärde alla tider på året och är välbesökt av fåglar. Något i den stilen kanske är ett bra alternativ?

MonisN
2009-09-06 02:56
#6

Nu kanske jag uttryckte mig lite slarvigt för den står inte direkt invid väggen. Det är en hängbjörk och grenarna hänger in mot huset, så det är dom största och längsta jag vill ha bort i första hand. Problemet är att det är dom som sitter högst, därför skulle det varit käckt att kunna kapa av hela trädet några meter och få ett finare grenverk. Men tror ni inte att det går får man fundera ut nåt annat, vad nu det skulle vara??! Har faktiskt inte tänkt på att rötterna kan förstöra underifrån. Fast jag tror inte det är någon risk ännu iaf.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
Bjornen
2009-09-06 10:04
#7

Den enda beskärning man ska göra på björkar är att ta av grenar så att den får en fin stam. Såga bort huvuddelen av grenen först och sedan ta bort stubben. Sista snittet ska tas nära stammen precis utanför grenkragen. Då läker snittet bra med fin övervallning. Beskärning av björk ska ske under perioden juni-september. Möjligen till början av oktober men överlag under de tid den har utvcklade löv så att snitten läker i god tid före vårvintern.

Björk ska aldrig beskäras i perioden dec-maj. Vårvintern är lämplig tid för nersågning av björkar som inte ska bilda rotskott.

MonisN
2009-09-06 11:26
#8

#7 Tack, det gav mig lite mer hopp att kunna behålla trädet. Men finns det då inget att göra om den s a s växer en över huvudet (taket)?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anders 50
2009-09-06 19:44
#9

#8 Varför inte pröva att beskära? Kan du inte ha den som den är så får du ju ta ner den. Går det så går det.

De kan leva i många år, har själv två st. i trädgården som är ordentligt tuktade av både mig och el-leverantören, då det går en elkabel genom kronorna.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

helisa
2009-09-08 10:20
#10

Vi beskär våra björkar vid infarten till huset oxå, det funkar alldeles utmärkt, dom har fått tät och krona som är lite lätt rundad i formen, vi klipper lika som andra buskar som formas, alltså lite på höjden och bredden

MonisN
2009-09-08 10:27
#11

Jo, nu har jag hört på fler håll att det funkar att beskära björkar. Men är osäker hur nära stammen man ska ta av grenarna för att det ska bli snyggt, och som #10 få lite rundare form.

#7 Varför ska man ta av grenen i två steg?

Att beskära träd och buskar är inte min grej som ni säkert förståttSkäms

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Halvdansken
2009-09-08 11:29
#12

Man ska skära ett snitt på undersidan av grenen (ca 30% genom) , och sen sågar man av hela grenen som vanligt utanför detta snitt. Om grenen är tung riskerar man att den knäcker när man nästan sågat igenom hela och drar med sig en massa bark från stammen när den rasar.

Om man däremot har sågat ett snitt på undersidan så kommer grenen att knäcka där. Viola!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

MonisN
2009-09-08 12:12
#13

Undersnittet ligger närmare stammen, och det andra längre ut? Är det rätt uppfattat? Hur långt från stammen ska man såga av den då för att få snygg form på det nya som kommer? Och hur ska man såga av stammen för att få en fin krona?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
Bjornen
2009-09-09 00:41
#14

Det är mycket lätt att det blir skador om man tar hela grenen samtidigt. Men om man spar några dm av grenen så är risken för spjälkskador som man tar sist när tyngden är borta.

Man gör lämpligen fällhugg även när man beskär lite grövre grenar och sedan slutskär ungefär vid samma linje. Om det är riktigt grova grenar är det ännu bättre att ta ur en bit av undersidan vid fällhugget. Allt för sin säkerhet och bästa resultat. Använd handsåg och absolut ingen kedjesåg om snittet görs över midjehöjd. Det gäller också vid det minsta ostadiga arbetsställning t.ex. stege. Endast vid användning av någon form av lyft där man står stadigt med bägge benen kan elektrisk eller motordriven såg användas.

Upp till toppen
Annons: