Annons:
Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 4584 ggr
connie-marie
2009-09-14 19:54

Höst Plantering

Snart är de dax för att sätta tulpaner ,krokus och aliumlökar…..Handlade lite i dag.

Men jag har hört att man skall dela på perenner.

Vilka är de som mår bra av detta och vilka skall man låta bli att göra de på.

Annons:
Bjornen
2009-09-14 20:27
#1

pioner bör inte delas

Halvdansken
2009-09-14 22:12
#2

Jag satte 130 lökar i helgen. Krokusar (70) , tulpaner (20) , allium (10) och balkananemoner (30 - ok, knölar).

De perenner som blivit stora kan du dela. Beror lite på rötter o så hur man gör och vilka som är ok att bara sätta en spade i och skära mitt av. Vad har du?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Diana61
2009-09-16 01:10
#3

Jag har satt spaden i stora klumpar av irisar nyligen.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Lill-Kisse
2009-09-16 01:22
#4

#1  Det där med att man inte bör dela pioner betraktar jag som en myt. Kan det vara en s k vandringssägen? Jag har delat tre olika sorter av pioner och det har gått lika bra med alla. Trixet är att vara försiktig med rötterna så att man inte skadar dem. Gräv upp en stor klump med rötter och plantera på samma djup, dvs absolut inte djupare än de stått tidigare. På något sätt verkar det vara viktigt att inte lägga på för mycket jord över rötterna, varken vid plantering eller för övrigt heller. Mina får bara ytterst små skopor av ny jord eller kompost och långt mellan gångerna dessutom.

För övrigt kan man väl säga generellt att perenner mår bra av att man gräver upp och delar dem (ger mer utrymme helt enkelt), luckrar upp i rabatten och tillför lite kompost, dvs jordförbättrar.

Bjornen
2009-09-16 09:45
#5

Pioner mår inte bra att delas men det betyder inte att de inte kan delas. Pioner är lätta att dela och görs i augusti-september. Det måste finnas en tillväxtpunkt på varje delad rotbit. Rötterna ska ligga helt i ytan och möjligen lite lätt täckning första vintern med granris så att inte nästa års knoppar skadas. För att dela en pion tar man bort en del av plantan och gräver inte upp hela plantan utan bara någon rotbit med tillväxtpunkter.

Pioner mår allra bäst att stå orörda och de blir finare plantor vart efter och kan mycket väl stå orörda 50-100 år. Därefter kan det vara bra att göra en delning men inte nödvändigt och då ska hela plantan grävas upp med alla sina rötter (mycket vass spade och goda krafter). Pioner tillhör ett av fåtal växter som inte bildar växtgiftiga ämnen som många andra gör. Många växter dör ut i mitten och bildar ett tomrum i mitten av plantan. Dessa växter ska delas med jämna mellanrum för att ta bort de toxiska ämnen.

connie-marie
2009-09-16 19:45
#6

Hej

Vad trevligt att jag fick så många svarSkäms

Jag har stockroser i olika färger.

purpurklätt,studentnejlika,Tobaksblomster

Maria klocka,Ax veronika,borstveronika,

riddar sporre,Flox,Echinacea( Rosa)

Kokardblomster,Jätte Vallmo,Kudd flox.

Malva,Digitalis,Akleja,Boll tistel ,Nejlika,

HA EN FIN DAG

Mvh Connie

Annons:
Anders 50
2009-09-16 21:24
#7

#4 Har också delat pioner och flyttat pioner, och det har gått hur bra som helst. Och inte har vi varit så noga heller.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Cathy
2009-09-17 21:46
#8

Så det är nu man ska dela sina perenner?Mhmm Glad

Upp till toppen
Annons: