Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 5778 ggr
rifla
9/15/09, 3:42 PM

Ek-ollon

Plockade ekollon hos en vän. Tösa ville ha några..Kan man plantera dom? de gröna eller de bruna? och kan man ha dom inne tills våren? många frågor på en gång..

Annons:
[bejan]
9/15/09, 6:20 PM
#1

Inga problem ekollon rotar sig som bara den!! Grannens ek förser oss med ollon som genast rotar sig om man inte plockar bort dom Skrikandes

Åsa S
9/15/09, 11:31 PM
#2

Ellon brukar dock behöva gå genom en vinter för att gro så jag tror resultatet blir bättre ifall man inte har sådden inomhus

Bjornen
9/15/09, 11:47 PM
#3

Bäst att sätta dem på hösten. Jag tror inte det är så lämpligt att ta in dem eftersom jag tror att de torkar för mycket då. Jag tror inte de dock behöver frost för att gro utan det är nog bara fukten som avgör att de gror bra på våren.

rifla
9/16/09, 10:25 AM
#4

ok. så jag ska sätta i kruka ute eller direkt i jorden? kanske kan ha dem i växthuset till våren?

vi har inte ekar här uppe så det stör. nästan inga.

Bjornen
9/16/09, 11:49 AM
#5

Sätt dem gärna i kruka som grävs ner i jorden. Då vet du var de är och riskerar inte att skada dem på våren. Undvik växthuset med sitt bistra och torra vinterklimat.

anki1
9/16/09, 12:20 PM
#6

Min systerdotter har ett projekt med ekollon. Hon har satt dom i småflaskor (vaser) med smala halsar. Nu är det småplantor och när de blivit större och kräver att planteras i jord, har jag erbjudit mig att härbärgera dom Jag har 1000 kvadrat att ha dom på. Isf har jag till att börja med tänkt sätta dom i kruka och gräva ner plantorna i jorden. Jag behöver fylla på med träd, för vi har varit tvungna att ta ner 5 st på tomten. Vi har som en liten "dunge" mitt på, som ger bra skugga för uteplatsen. Men nu är det inte så mycket skugga längre. Jag har med framgång satt några små tallar i och utanför tomten, som nu börjar bli små träd.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Annons:
rifla
9/16/09, 1:38 PM
#7

Tackar…jag tar och sätter dom i en pallkrage så vet jag vart de är och kan sätta ut dom till våren/sommaren. de är ganska sen växande har jag förstått.

moondancer
9/16/09, 11:20 PM
#8

Lättast tror jag är att plocka dom på våren, precis då det har kommit ut en liten grodd ur ekollonet. Sen är det bara att lägga på jorden och så får man sig en ek

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

rifla
9/17/09, 10:32 AM
#9

kan tycärr inte plocka på våren. kan jag spara dom inne eller ute om jag inte ska plantera dom nu?

moondancer
9/17/09, 11:29 AM
#10

dom brukar ju överleva bra ute när dom ligger under lite löv, men risken finns ju att det kommer någon som tycker dom är goda och äter upp dom

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Woodland
9/17/09, 10:48 PM
#11

Rifla

Jag hoppas du är ung. Ek växer sakkkkktttaaaa.  Flört

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

rifla
9/18/09, 12:45 AM
#12

det är dottern i huset som vill ha en…

Upp till toppen
Annons: