Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 2154 ggr
helisa
10/3/09, 1:14 AM

Beskära äppelträd

Tror ni att det är lite sent att beskära äppelträden nu, det har ju varit frukt tills nu på dom så vi har inte velat klippa. Funderar då man ju kan klippa juli, aug, o sep. några dagar hit eller dit kanske inte gör något, eller?

Annons:
Halvdansken
10/3/09, 5:00 PM
#1

De flesta träd och buskar kan beskäras på vintern, det gör jag. Då ser man tydligare vad som ska tas, och det är lättare att komma till.

Men just fruktträd vet jag inte om de har andra "regler"?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Lill-Kisse
10/3/09, 6:00 PM
#2

Ibland undrar man vad de s k experterna kan egentligen. Förr skulle man klättra i sina fruktträd för att beskära dem i februari - mars. Nog kändes det konstigt med tanke på kommande vårvärme när saven stiger. De flesta träd klarade det i alla fall.

Sedan skulle man toppa och fixa i juli månad. Det var praktiskt med tanke på att man då ser vilka grenar som är döda, saknar frukt och blad eller är i vägen för de fina, fruktbärande grenarna. Strax efteråt övergick det rådet till att man ska beskära hela trädet under juli - september. 

Med tanke på dessa tvära kast av expertisen, tror jag inte att några dagar hit eller dit spelar någon roll. Beskär nu, när du ser var beskärningen gör bäst nytta.

Åsa S
10/3/09, 7:00 PM
#3

Träden läker sina sår bäst i juli-augusti (+i söder även i september) vet man nu = mindre risk för sjukdomar. Allt beror ju också på hur träden mår och liknande, finns det kräfta säger jag beskär en varm sommardag istället, kräftträd bör inte beskäras när det är kallt eller fuktigt då sprids smittan extra bra till alla sår man skapar.

Trädgård är en ung vetenskap och det kommer nya rön hela tiden så även när det gäller hur träden fungerar och vad som händer då man gör sår i dem, att man beskar förr och även nu under vårvintern i fruktodlingarna beror på att man faktiskt har fullt upp med att skörda och liknande under JAS inte att det är bäst för träden.

Upp till toppen
Annons: