Annons:
Etiketterpelargonerspeciella-krukväxter
Läst 4109 ggr
fibro
2009-09-20 20:14

Övervintra pelargoner...

Hur ska jag övervintra mina pelargoner??

Jag har läst om det tidigare, men det fastnade inte i teflonskallen…Obestämd

Annons:
Lill-Kisse
2009-09-20 20:40
#1

Menar du sådana som stått ute under sommaren? Jag försöker komma ihåg att ta in dem på min inbyggda altan innan första frosten kommer. Sedan får de flytta lite längre in i huset om det är risk för minusgrader på altanen också.

Sedan gäller det att se till att de inte nås av solljus och vattna sparsamt. De ska ju vila över vintern. Framåt vårkanten passar det bra att ta sticklingar till förökning. De gamla plantorna ansas och planteras om i ny jord.

Se mer under "Höststicklingar - pelargon" där liknande diskussion pågår.

fibro
2009-09-20 23:37
#2

#1 Tack så mycket! Det var nåt liknande jag läste nånstans… Men bör det inte stå något svalare än rumstemperatur oxo när man tagit in dem?

Tack igen Flört

Lill-Kisse
2009-09-21 00:17
#3

#2 Ja helst ska de stå svalt. Man får göra så gott man kan utifrån de förutsättningar man har. Källare eller vind är en utväg. Har man inte det, kanske man har lite svalare i ett rum mot norr eller ett rum som man inte utnyttjar så mycket och kan dra ned värmen i lite.

Under ett "krisår" övervintade jag ett par pelargonier i ett vanligt boningsrum och det gick faktiskt jättebra. Först såg de stendöda ut på våren och några sticklingar kunde jag inte ta. Men de tog sig hur fint som helst ute på balkongen sedan. Ge aldrig upp.

Bjornen
2009-09-21 09:27
#4

De behöver inte vila utan kan också vara som en vanlig krukväxt under vintern och så bör de mera spciella sorter övervintras. Det brukar dock bli en chock att komma in i värmen från ganska kyliga nätter.

fibro
2009-09-21 09:35
#5

Skrattande Tack igen! Idag ska jag ta in dem till vår inbyggda veranda…sen flyttar jag dem till ett utrymme på övervåningen som är både mörk och sval…Och håller sen tummarna till våren :)

Luccy
2009-09-21 13:24
#6

Tänk på att ju mera ljus/värme pellisarna får under vintern ju mera vattning behöver dom.

Annons:
fibro
2009-09-21 13:39
#7

Okeii, tack Luccy Flört

[Asta]
2009-09-21 13:57
#8

Jag hade i och för sig mina ljust och kallt förra vinternt. Det gick bra det också. De verkar tåla ganska mycket.

lislena
2009-09-21 19:30
#9

Jag brukar ställa in mina pellisar inne( mörkt)…typ kattvinden jag har…vattnar någon gång…tar fram i feb/mars

helisa
2009-09-21 19:53
#10

jag ställer in mina mörkt o svalt bara, inget vatten, tar sen fram i februari

anki1
2009-09-21 23:21
#11

Jag har mina kvar i fönstret. Om jag ev har haft dom ute så tar jag in dom och ställer dom i fönstret. Där får de stå hela vintern. Vattnas ung varrannan vecka. Jaghar fem st. Och ev blir det en sjätte, för jag har pratat till mig sticklingar av en helt underbar röd färg. Dom har jag satt i kruka med vanlig jord, och plastpåse över.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Upp till toppen
Annons: