Annons:
Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 11878 ggr
Joline
10/5/09, 7:03 PM

Vintertäckning

Skulle vara roligt o höra:     (och läroriktFlört)

-Hur vintertäcker ni era rabatter? Och vad brukar ni täcka?

Annons:
helisa
10/5/09, 7:24 PM
#1

Jag är jätte slarvig eller har kanske dålig erfarenhet av att täcka rabatter ute, Jag har provat med typ granris, löv mm.

Men det gör ingen skillnad mer än ett merarbete för mig

Däremot gräver jag mer roskrukor i växthuset för vintern och täcker med fiberduk

flaxss
10/5/09, 7:38 PM
#2

jag har täckt med halm och löv innan (och ett rätt så tjocktlager så det skyddar) och sedan över presening så att det inte blir blött. med detta skydd har jag övervintrat exmepel passiflora på friland utan att rankorna fruist ner i skåne zon 1-2.

annars så andvänder jag mest grön vinterväv (till dom som behöver) som jag virar in växten i och sedan täcker jag marken med sand, bark, halm, löv (tjockt lager) som extra skydd och att det håller tät. jag tar flera lager. med detta skydd har jag bland annat övervintrat oliv, rosmarin, lager, palmer på friland.

granris skyddar inte så mycket mot kyla men däremot mot vårsolen. för dom som behöver skydd mot solen täcker jag med granris eller med ett ljust lakan 2-3lager.

ett annat skydd är skydd mot regn under vintern. då en glasskivka över eller en godislåda.från himlen får man ju snö (ibland) och har man en känslig växgt så skotta över en massa snö det skyddar bra. jag klarade ett olivträd i kruka som var begravd i en stor snödriva och den klarade vintern där och läghst -24c i luften.

annars vill man inte täcka så är det viktigt att växten har rätt jord och rätt läge så den tål vintern bättre och välja växter som är tåliga i sig.

kickboard
10/5/09, 7:58 PM
#3

Måste tillstå att jag inte täcker alls utan har så pass härdiga växter att de klarar en normal vinter i norr. Vi får ju ganska mycket snö som skyddar bra och så får man se till att rabatterna är dränerade så att regnvatten inte blir stående i dem på hösten.

Rosor har jag valt att avstå från då de normalt inte klarar vintern här. Någon gång har en och annan morsdagsros övervintrat, men det är bara bonus.

anki1
10/5/09, 9:39 PM
#4

Jag bäddar in rosorna i ett tjockt lager med löv. Mina incarvileor ska oxå få ett lager löv på sig. annars brukar jag inte täcka. Zon 4

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Halvdansken
10/5/09, 10:38 PM
#5

Inte ett dugg, nånting alls. Men jag räfsar in alla löv i rabatterna så att de komposteras. Zon 1, Danmark.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Joline
10/5/09, 11:59 PM
#6

Vi brukar kratta in löven i rabatterna och lägga över granris så löven ligger kvar. (Det blåser rejält från sjön på höstar och vintrar)

Skulle behöva nåt annat att täcka Lewisiorna med för de brukar ruttna för migObestämd

Annons:
[Asta]
10/6/09, 8:38 PM
#7

Har funderat på våra klätterosor. Bland annat är där en New Dawn som lagt ut en riktigt lång gren. Bör man lägga ner den på marken och täcka den?

Lill-Kisse
10/6/09, 10:21 PM
#8

Jag ser att naturen sköter täckningen själv genom att fälla löv och blad som lägger sig runt plantorna - under förutsättningen att jag inte klipper ner dem. Eftersom det kan bli lite för mycket löv på gräsmattan, kanske jag krattar undan lite till rabatterna för att hjälpa till. Något försiktig med det är jag ändå, för jag har hört att löv kan klumpa ihop, bli blöta och frysa till istäcken, som kan vara skadliga i det skicket.

Min trädgård ligger i zon 3 ungefär och jag har perenner utifrån det. Det känns onödigt att chansa med känsligare växter. Min metod leder till att jag får mer arbete med vårstädning än höststädning, men den brukar vara riktigt rolig när man har glädjen av att se fram emot sommaren.

Dragon77
10/11/09, 4:09 PM
#9

Virar in känsliga buskar i "säckväv". Täcker rothalsar på Rosor o klematisar med blandning av torv + grov sand, sen över med löv och gräsklipp.

anki1
10/11/09, 6:04 PM
#10

Just ja mina klematisar behöver nog oxå ett lövtäcke, särskilt min The president. Som ju är ny (morsdagspresent från dotran)

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Lill-Kisse
10/11/09, 7:46 PM
#11

#9  Hur vet man vilka buskar som är känsligare än andra, bortsett från om man chansat med buskar som inte hör hemma i den klimatzon man har? Är en nyplanterad olvonbuske känslig? Bör man lägga på extra jord, torv eller löv? Säckväv behövs väl inte på den?

Dragon77
10/11/09, 8:04 PM
#12

#11

Det är zonknäckarna jag månar lite extra om eftersom vi bor i zon 5 gränsande till 6.

Olvon är en tålig buske som jag inte har behövt täcka i min zon. Inte ens snöbollsbusken som skulle vara lite kännsligare.

Woodland
10/14/09, 2:49 PM
#13

Endast mina 2 "Gunnerna manicata" täcker jag med halm och frigolit skivor.   Zon 2.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Upp till toppen
Annons: