Annons:
Etiketterlökväxterknölväxter
Läst 4548 ggr
anki1
2009-09-22 00:07

Årets lökfrossa

Jag har köpt en hel del lökar nu i helgen 5 sorters tulpaner:Liljetulpan claudia,queen of night, vanliga tulpaner i blanade färger, fyllda tulpaner i blandade färger samt påfågeltulpan.blek klocklilja. azurlök, stäpplök. Tillsammans blev det ca 100 st. Tänkte börja sätta dom, men en granne sa att deras dotter som jobbar på plantagen hade sagt åt dom att det var för tidigt att sätta tulpaner nu. Det var för varmt, de skulle luras att börja växa. Och sedan när det blir kallt frysa ihjäl. Vad anser ni o det? Är det för varmt för att sätta lökar nu? Så jag har lagt dom mörka och väntar ett par veckor. Under tiden ska jag köpa påskliljor och pingstliljor. Det blir mycket att stoppa i jorden  nu i höst.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Annons:
anki1
2009-09-22 23:35
#1

Ehh, Den här blev visst dubbel. Jag undrar ifall värden för den här saiten skulle vilja vara snäll och ta bort den eller göra den inaktiv. Vore jag väldigt tacksam.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

anki1
2009-10-05 21:25
#2

Jag satte ner mina lökar i jorden nu i helgen som var. Jag ville ha ner dom nu så fort som möjligt. För jag tyckte att det började bli kyligt och jorden verkade liksom hårdjobbad och styv. Jag vet inte när vi kommer ut nästa gång, iaf blir det tidigast om 2 veckor. Det var sagt att det skulle bli väldigt dåligt väder, så jag stressade på , för jag hade märkt att det började blåsa riktigt ordentligt och det kom svarta moln. Jag hann få ned alla utom 20 st. och jag hade halsbränna. Byxlinningen tryckte nog på magsäcken av att jag låg på knä i rabattterna. (Skall nog ha sk snickarbyxor när jag jobbar i trädgården tror jag.) Jag har tagit upp mina gladioler och dahlior. Den här gången ska jag förvara dom i klädkammaren. De sista 20 lökarna satte jag i går förmiddag. så nu är det klart.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

OleaViola
2009-10-09 00:38
#3

 hoppas att det går bra för dig har ingen större erfarenhet och hjälpa dig med men hoppas att allt går bra ……..

Själv har jag planterart  lite lökar i En kruka för att se hur det funkar….

Luccy
2009-10-11 01:10
#4

Härligt med en massa lökar anki. Det är ingen större risk att lökarna börjar växa nu inte. Jag har satt lökar från september till december (rodnar lite) men va 17 jag glömde nästan bort det ett år. Jag har aldrig under mina 24 år med trädgård varit med om att vårlökar kommit upp på hösten, direkt efter plantering.

Jag har själv slängt ut en hel del scilla där det behövdes fyllas på med jord, enkelt sätt att plantera smålök.

Cool Nu inväntar vi våren!!!!!!!!!!!!!!

Halvdansken
2009-10-11 14:07
#5

Många lökar, tex pärlhyacinten sticker upp bladen 3-4 cm nu på hösten. Sen står de så hela vintern. Och så full fart i april.

Det är alltid nån som frågar om det i de trädgårdstidningar jag prnumererar på. Och de undrar alltid om det är växthuseffekten…

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Luccy
2009-10-11 15:33
#6

Just pärlhyacint tillhör inte mina favoriter, kanske därför jag inte sett nått.

Annons:
anki1
2009-10-11 17:49
#7

Pärlhyacinter är underbara, Min mormor hade såna i kruka på sitt lantställe. jag har satt en del, men de flesta fanns redan där. de tillhör mina barndomsminnen. Ja då var det bara att invänta våren, och se hur det ser ut när de kommer, om de kommer. Vi har ju de där små söta och rara  rådjuren att tävla med. Vem hinner först? De att äta dem medan de är små "spetsar" som sticker upp eller vi med våra nät och galler. Spännande är det iaf. ÅÅÅhhh så länge det dröjer innan det är vår igen. (suck)

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Halvdansken
2009-10-11 18:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag har pärlhyacinter som en kant runt en av mina rabatter.

Kortet är taget lite tidigt, innan det blir riktigt snyggt (mest som dokumentation), men ni kan kanske använda fantasin. Där var massor med tulpaner också, men sen kom en sork förbi…

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
2009-10-11 18:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Fick till det med en kombination av allium och tulpaner också (i samma rabatt som fotot tidigare). Det visade sig att de hade exakt samma färg!

För de som är lite nördiga så är det allium "aflatuense" och tulpan "Bleu Aimable", men färgerna var alltså HELT annorlunda i katalogen, så det var ren tur.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Upp till toppen
Annons: