Annons:
Etikettergräsmattorgrovplaneringgödsling
Läst 6514 ggr
Siggen
10/12/09, 11:20 PM

Hjälp trädgårdsplanering

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla!

Vi har en stor yta på baksidan av vårat hus som vi tänkte försöka odla på nästa år, mamma och jag. Den är ca 400kvm stor, så det är stort.
Just nu går det två grisar där och bökar upp så det blir bra för odling, innan dess var ogräset ca 2m högt, men det kommer bli ordentligt rensat av grisarna.
Det vi vill ha lite hjälp med är att planera hur vi ska odla och hur det ska se ut. På bilden ser ni hur det ungefär ser ut. Känns som att det är ganska komplicerat och att det är viktigt att tänka på norr/söder/öst/väst, hur huset skuggar osv. Vi bor i zon 4, nära 3. Vi är i princip helt nybörjare på detta med odling, jag har odlat tomater, chili och lite purjolök detta år men inte mer än så. Mamma kan dock lite mer om odling, men vi skulle gärna få lite hjälp från er här inne :)

På bilden är det bruna huset, det gråa en uteplats med betongplattor och jag tror ni ser vart själva odlingsplatsen är.

Vi tänkte köra med 4 rutor som jag har sett artiklar om här inne och på andra sidor, och jag vet att många använder det o det verkar bra.

Det vi är sugna på att odla är gurka, tomat, potatis, lök, purjolök, morot, majs och olika sorters bönor (vaxbönor, brytbönor, bondbönor osvosv). Jag är vegetarian, och alla i familjen älskar bönor så mycket vi vill odla mycket bönor/ärtor! Har läst lite om dessa sorter och de ska vara ganska lätta att odla vad jag har sett. Vi har inget växthus så vi tänkte köpa frilandssorter av gurkan och tomaten. Är det någon som har erfarenhet av dessa sorter som ni vill dela med er av? Något annat som ni har odlat och skulle rekomendera?

Något som vi bör tänka på? Är det bra att ha en speciell bädd eller går det lika bra att odla direkt på den vanliga jorden och sen i vår kompostera där de växter som behöver det ska vara? Har kollat lite på denna bädd, http://www.odla.nu/metoder/upphojda.shtml någon som har testat den? Annars, tror ni att den är bra för oss? Vi tänkte dela in det i bäddar så som de mindre rutorna på bilden visar.

Hoppas någon kan sånt här och vill hjälpa oss! Säg till om det är något viktigt jag har missat!

Och om ni vet någonting alls (som jag tror ni gör ;)) som kan vara till nytta för oss, även om ni tycker det är något som alla kan, skriv på :D Har kikat runt bland era artiklar och trådar, har lärt mig mycket, men undrar nu mest om ni tycker våran lilla plan verkar ok.. Och vi har en stor gräsmatta på framsidan av husen som vi klipper med gräsklippare, det brukar bli rätt mycket gräsklipp, är det bra att sedan lägga på allt som man odlar?

Tror ni att det blir för stor yta att odla på? Grönsakerna kommer ju bara vara till oss och pappa o hans familj, kanske skulle man odla grönsakerna på lite mindre rutor och sen ha blommor eller andra växter på ytorna som blir över? Vi har redan vinbärsbuskar och rabarber på framsidan, så det behövs inte men något annat kanske?

Hehe, blev väldigt långt ser jag nu. Hoppas att ni inte tycker detta inlägg var helt dumt och att ni vill hjälpa oss =)

Mvh Sigrid

Annons:
pamina
10/13/09, 7:53 PM
#1

Hej!

Stort projekt ni har på gång, kul! Det finns så klart massor att tänka på och jag är ingen köksträdgårdsexpert men några tips som jag kan lämna efter egen erfarenhet från första säsongen med nya odlingsrutor:

Se till att ni har gott om utrymme mellan rutorna så att ni kan ta er fram (även svänga alltså) med skottkärra och gräsklippare (om ni har gräs mellan rutorna)

Ska ni ha sarger runt odlingsrutorna? Vi använde vanlig furu som vi oljade med linolja, särskilt ändträt är viktigt att behandla. Tryckinpregnerat lär inte vara så nyttigt när man odlar sådant som ska ätas. Vanligt trä håller faktiskt ganska många år men det är ju inget evighetsmaterial så klart. I alla fall, låt sargen gå ner en god bit under markytan så kan ni hindra en del rötter från att tränga in. (om ni har gräs mellan rutorna t ex)

Jag ser inte att ni gjort plats för komposten. Med så mycket odling blir det en del rens så att ha komposten nära är bra.

Börja förberedelserna av bäddarna i god tid, annars kommer fröna i jorden alldeles för sent! Kan vara idé att börja med hälften av bäddarna och göra dem klara istället för att försöka få allt klart.

Skaffa snigelkorn mot mördarsnigalar och de otäcka små åkersniglarna (tror att det är så de heter) annars kanske ni inte ens hinner se att det har grott! Gå på snigeljakt varje kväll, pannlampa(finns billiga på t ex Clas Ohlsson) är bra för då har du händerna fria till morden! Kolla undersidan av bladen. Hägna in odlingarna så ni slipper rådjur, kaniner eller harar.

Odla ruccola om ni gillar det, otroligt tacksamt, inte så utsatt för sniglarna. Så i omgångar så har ni fina ruccola länge, det klarar t o m lite frost!

Jaha, det var lite av våra erfarenheter från första året vid vårt fritidshus, hoppas att det kan vara till glädje, lycka till!

Siggen
10/13/09, 9:21 PM
#2

Tack för alla tips! Det kan nog vara en bra idé att ha en kompost lite närmare.. Vi har två stycken, men det blir en rätt lång bit och kanske bättre då att göra en till närmare. Jag tror inte vi hade tänkt ha gräs på gångarna, utan jag tänkte nog att om det blev för jordigt/lerigt så kunde man lägga halm där som man kan gå på, vet inte om det håller men ingen av oss vill i alla fall ha gräs där, blir krångligt att köra dit gräsklipparen. Tror du att det funkar med halm eller kommer det bara bli ännu lerigare? Har ni gräs mellan era?

Jag tänkte på att man kanske behövde sarger runt, men tänkte sedan att det inte behövdes och bara skulle bli onödigt och fult. Men det kanske kan vara bra? Eller är det bara mot gräset? Annars så rensar man ju ogräs och sånt så det hinner ju inte sprida sig.

Det springer hundar här överallt, grannarna har hundar som springer ute hela dagarna, så rådjur och harar slipper vi nog, som tur är :)

Oh, ruccola! Det är supergott, vi köpte det flera gånger i sommar. Tror dock att det är ganska dyrt ? Tack, superbra idé, det måste vi odla! Kostar ju i princip ingenting att odla själv hemma :)

Mvh Sigrid

Lill-Kisse
10/13/09, 11:30 PM
#3

Hej! Vilket underbart projekt ni har framför er!

Jag säger lite som Pamina att ni bör planera gott om mellanrum, men avråder från gräs intill grönsaksland. Lägg ut täckduk i botten på gångarna, så ni slipper ogräs där. Välj trätrall eller lösa plankor tills ni vet hur ni vill ha hela området. Man kan ju ändra sig.

Välj ut platser för fruktträd och bärbuskar. De kan vara bra att ha i norra änden som skydd mot vindar, samtidigt som de inte skuggar landen. Det är dessutom trivsamt som inramning.

Börja med utrymmeskrävande odlingar så att ni inte förtar er med smått pyssel. Majs, potatis, squash, melon, gurka, bönor och lök behöver yta och är lättodlat.  Jordgubbsland och rotfrukter vill ni väl också ha. Mangold är supergott och angrips inte av sniglar som  spröda sallader.

Så sommarblommmor att njuta av och ta in. Ett parti för kryddväxter är också härligt. Det doftar gott och gör matlagningen ändå roligare. Kryddorna måste man dock rama in väldigt noga, till och med mellan de olika plantorna, för många har lätt att sprida sig annars.

Halvdansken
10/14/09, 12:10 AM
#4

Var noga med att kolla jorden. Potatis tex vill ha det ganska sandigt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

anki1
10/14/09, 1:03 PM
#5

Maken håller oxå på medatt göra iordning en odlingsyta för tex potatis och dyl. Han har grävt och grävt en massa den senaste tiden. Det är lerjord (gammal hage), så vi får räkna med att blanda in sand där tidigare har det bara varit älgört och sånt , så det finns en del rötter. vi har mycket älg och rådjur i närheten och älgen kommer precis inpå tomten och ibland  tom in till oss. så det blir att sätta stängsel runt om. Hur vi ska dela in området vet vi inte än, men jag har ett par pallkragar om vi kan sätta ut.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Halvdansken
10/14/09, 1:49 PM
#6

Tänk på att ni måste rotera grödorna för att inte jorden ska utarmas. Så där ni har potatis första året kan det växa nåt annat nästa år osv.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Lill-Kisse
10/14/09, 9:02 PM
#7

Ja, det är känt att potatis går bättre i sandblandad jord. Det gäller många andra rotfrukter också. Exempelvis morötter blir inte så lyckade i lerjord kan jag intyga, för jag har provat. Året efter grävde jag en ränna, som jag fyllde med sandblandad jord, innan jag sådde morötter där. Då blev de fina.

Potatis går i alla fall bättre att odla i lerjordar numera, om man väljer en sort som klarar tyngre jordar. Det har tagits fram flera sådana sorter. Jag har provat några och blev glatt överraskad.

Siggen
10/14/09, 9:04 PM
#8

#3 Ja juste, jordgubbar! Det hade vi helt glömt, det måste vara supergott med egna jordgubbar, vi äter jättemycket jordgubbar! :)
Men hur får man tag på jordgubbsplantor? De går väl inte att plantera med frön om jag har rätt? Köper man plantor?

#6 Jupps, vi har kollat och tagit idén om att ha fyra rutor som man växlar växterna imellan varje år :)

#4 Hm, jag såg något om PH-värden i jorden när man odlar olika växter.. Är det superviktigt? Hur kollar man vilket PH-värde man har i sin jord?

#5 Jag tror att en del av ytan som vi ska odla på också är lerjord! Då kanske det kan vara smart att göra bäddar så att det blandas ut? För vi har väldigt mycket hästgödsel som har brunnit i flera år, som vi tänkte använda tillsammans med lite annat.

Om man odlar i bäddar, spelar PH-värdet i jorden runtomkring någon roll då?

Mvh Sigrid

Lill-Kisse
10/14/09, 9:20 PM
#9

#8  Jordgubbsplantor är enkelt att få tag på eller be om skott från någon granne som har goda jordgubbar.

Strunt i PH-värden om du inte misstänker något väldigt konstigt. Inte behöver vi mäta och trixa så in i vassen för att få grönsaker att växa. För övrigt innehåller lera en massa nyttigheter, så det är i grunden bra jord, men jobbig att arbeta med och trång att utvecklas i, om man tänker sig in i hur en lök eller rova ska kunna breda ut sig där nere. Det handlar om att få jorden mera porös och då är det toppen att ha mycket kompost att blanda in. Väl komposterad häst- och kogödsel ger bra näringstillskott också. Gräv ned det tidigt på våren.

Halvdansken
10/14/09, 10:34 PM
#10

Just med grönsaker är det nog inte så viktigt. Men om du tex ska ha Rhrododendron, ljung eller blåbär i din trädgård så ska de ha sur jord, och där är det väldigt noga.

Lera är tung och klibbig. Det går inte att ta fel på. Ta en klump i handen och rulla till en korv, ju tunnare du kan få den, ju mer lera.

På vissa ställen i vår trädgård kan man nog gräva upp en bit och slänga direkt på en drejskiva!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

pamina
10/15/09, 12:47 AM
#11

Hej igen!

 #2: Ja, vi har gräs runt våra odlingsytor för vi har grävt bäddarna i det som tidigare var gräsmattan. Jag rekommenderar det inte! Så småningom blir det något slags plattor i gångarna istället. Sarg är väl inte nödvändigt men det ser ganska prydligt ut och det är lätt att ha lite upphöjda bäddar. Själv tycker jag inte att det ser fult ut men det är ju en smaksak. Virket kostar en slant förstås och det är en del jobb att snickra ihop dem. Vi tog vanliga slanor från salixsly som vi stack ner mot sargarna som bågar och så spände vi fiberduk över alltihopa, då var det praktiskt med sarg.

En annan grönsak som jag vill passa på att puffa för är squash, mycket tacksam och ger mängder!

Siggen
10/16/09, 1:11 AM
#12

#8,9 Men vad bra, då blandar vi bara i kompost och hästgödsel så borde det bli bra. Blev nästan lite orolig där att det var jättenoga med PH-värden och allt, alla hade ju olika!

#11 hehe, då bör vi nog inte ha gräs. Ska snacka lite med mamma om sargen om hon tycker det verkar bra osv. Mmmmm, squash, det är ju jättegott! :)

Mvh Sigrid

Upp till toppen
Annons: