Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 4006 ggr
[Asta]
9/22/09, 10:53 PM

Årets fröer - vilka planterar du igen

Jag undrar hur det har gått med era fröer i år? Är ni speciellt nöjda med något? Vilka kommer ni att sätta nästa år igen?

Själv har jag t.ex. blivit jätteförtjust i blåvinda. De fröerna fick jag som en gratispåse, men de är en av de jag gillat mest.

Annons:
helisa
9/22/09, 11:07 PM
#1

jag ska göra ett nytt försök med purpurvindorna och den "blåa" blomman för dagen, sen ska jag försöka med mina "mystiska" vallmo frön o se om jag får samma blommor igen

[Asta]
9/22/09, 11:21 PM
#2

Blå blomman för dagen kommer jag nog att skippa. Jag satte 10 mörkrosa och 10 blåa. De mörkrosa har blommat som bara den när de  väl kom igång, de blåa blev det ingenting av.

kickboard
9/22/09, 11:54 PM
#3

Rosenskära, klockranka, stjärnöga, blomman för dagen och spanska flaggan.

helisa
9/23/09, 12:13 AM
#4

Ja, min blå tog lång tid på sig och det blev bara en planta medans vänninans 5 som hon fick blommar som bara den

poja
9/23/09, 2:26 PM
#5

Trumpetblomma, heliotrop, röd salvia, kronärtskocka är några  som har lyckats för mig i år och som jag tänker så även nästa säsong.

lislena
9/24/09, 2:54 AM
#6

Jag tänker så Blåvinda, Rosenskära, Vallmo "Falling in Love", Klockranka, Snokört och Blomma För Dagen både blå och rosa.

En som jag inte kommer att så igen är Tobaksblomma….gillar inte den..

Annons:
Halvdansken
9/24/09, 2:39 PM
#7

Om jag får vara petig, så planterar man inte fröer, man sår dem. Man planterar växter, och sätter (eller lägger) lök och potatis.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Lill-Kisse
9/25/09, 1:33 AM
#8

Det blir helst pålitliga blommor som solros (ståtlig med mat till fåglarna), blomsterböna (vacker klängväxt med röda blommor och ätliga bönor), krasse (slingrar sig vackert i glada färger åt alla håll), ringblommor (fyller ut och lyser upp med sina varma färger) och vallmo (ger lantlig romantik).

Många fler sprider sina fröer med vinden och överraskar på nya platser i trädgården och det får de mycket gärna göra hos mig.

[Asta]
9/25/09, 1:42 AM
#9

Jag satte blomsterböna i år. Hade läst att de snabbt skulle bli stora. De blev jätteynkliga. Fick bönor till en gång. Men då var de goda.

Jag ska samla frö från min kornvallmo och sätta nästa år och hoppas att jag får upp någon likadan. Buskkrasse har jag haft som var väldigt fin Den kanske jag borde satsa påigen.

Lill-Kisse
9/25/09, 1:57 AM
#10

#9  Då måste du ha haft lite otur med blosterbönorna. Viss skillnad har jag märkt på hur pass bra jord de fått växa i. Det verkar vara bra att blanda i naturgödsel och mycket kompost i jorden. Prova det nästa gång.

[Asta]
9/25/09, 1:59 AM
#11

#10 - ja får nog ge dem en chans till. Kanske ge dem en rejäl dos hästgödsel eller så.

Ahnna
9/26/09, 10:52 AM
#12

Silverek och kantnepeta kommer jag nog så nästa år igen, eftersom jag har stor användning för båda i en ny rabatt som behöver fyllas ut. Blå hänglobelia är en favorit som också hänger med år från år.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

OleaViola
9/29/09, 1:09 AM
#13

min malört och Läkemalva Blev bäst funkar till och med i stort kärl på Balkong……….

Annons:
Upp till toppen
Annons: