Annons:
Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 3519 ggr
mara
2009-10-11 21:20

Tomater

Idag tog jag in de sista tomaterna ur växthuset,  oh  dessa fantastiska växter. Så goda och växtvilliga. Har ätit hela sommaren och dom blir bara fler hela tiden, men nu har det blivit för kallt på nätterna antagligen. Så nu drog jag upp mina plantor, fast det var  blommor kvar. Min favorit är Sungold (kvisttomat) , dom är så söta att jag äter dom som godis.  En annan favorit i växthuset är physalis. Den växer på samma sätt och ger vansinnigt mycket frukt. Dom är också små och söta som godis. Två säkra kort till växthuset alltså!  Ha en bra höst på er, nu börjar planeringen inför nästa säsong.

Annons:
Joline
2009-10-12 10:17
#1

Hej, va kul! Physalis skulle jag oxå vilja prova nästa år. Vill du berätta hur du gör, o hur man får tag i frö…Glad

Mvh JolineJolineJoline

mara
2009-10-12 13:37
#2

Physalis har jag köpt fröer av både på impekta och i fröpåse i vanlig affär (kallas kapkrusbär då) och jag har även tagit frön från en köpt frukt. Jag har inte märkt någon skillnad i resultatet. Tllvägagångssättet är lika enkelt som med tomater. Antingen förgro eller sätta fröna direkt på planteringsstället. Jag har dom i växthuset för då hinner det bli mycket mera frukt, men det går att odla dom utomhus också. Lycka till

helisa
2009-10-12 14:50
#3

Jag får sätta mina Physalis jättetidigt o gro inne innan dom ens kommer ut till växthuset, dom hinner inte gå till här i zon 4 annars, i år har jag fått kanske 10 innan frosten kom.

Så jag får nog gro mina redan i februari för att det ska hinna bli nåt

ikna
2009-10-13 23:00
#4

Om man övervintrar physalis, så kommer de tidigare i gång med blomningen år 2 och då hinner det bli fler mogna frukter.

Om man sätter in plantan innan frost, kan frukten mogna efter hand.

Joline
2009-10-13 23:21
#5

Tack =) Det ska jag verkligen prova, och så inne tidigt då…

awjungfru57
2009-10-13 23:51
#6

men, vänta nu, kan man spara physalisen?!

Jag köpte min som planta på affär, ca 40 cm hög. Dom är ju så sanslöst goda, häftiga hela dom. Den blev nog uppemot 2m i växthuset (värmdö)

..så nu ska jag alltså ta in den? klippa ner eller?

Annons:
ikna
2009-10-14 08:54
#7

Jag brukar övervintra min i förrådet 2-10 grader med extraljus ca 4 timmar/dygn. Jag klipper ner den lit för att få bättre plats, sen klipper jag lite mer till våren. Bären kan ibland sitta kvar ända fram till jul, de mognar efter hand.

Åsa S
2009-10-14 18:08
#8

Det finns en bättre Physalisart för svensk odling än den som ligger i grönsaksdisken.

Den som ligger i grönsaksdisken är kapkrusbär (Physalis peruviana)och kommer från sydamerika = den vill ha varmare och längre somrar än vad vi har.

Det finns en art som kommer från nordamerika som är mer köldtålig och som är mer anpassade för kortare odlingstid = gyllenbär (Physalis grisea), kallas även för markkörsbär eftersom frukterna trillar till marken då de är mogna. Jag brukar så mina frön runt slutet av mars och de första mogna frukterna hittar jag på marken första veckan av juli så den är ganska snabb och den sätter bär tills frosten tar död på plantan. Plantan och bären blir lite mindre än vad kapkrusbären blir men frukterna smakar likadant fast jag tycker gyllenbären blir något sötare. Jag har köpt mina frön hos Runåbergs och sorten är ingen hybrid = man kan ta frön från egenodlade bär när fröpåsen börjar ta slut.

helisa
2009-10-14 22:41
#9

Det viste inte jag, jag har tagit frön från bär jag köp i affären, måste försöka hitta gyllenbär till våren då, det är ju så tjatigt när man många ggr inte hinner få några bär innan frosten kommer

Upp till toppen
Annons: