Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 21046 ggr
HextremO
2009-09-24 15:20

Chili plantor, Hur får man fram frukt?

Nu vet jag inte om jag är på rätt sajt överhuvve taget, men chansar iallafall.

Min pappa har massa chiliplantor, vet dock inte sort.

Dom blommar som tusan men det kommer ingen frukt.

Vad ska man göra för att frukten ska komma?

Annons:
Lill-Kisse
2009-09-24 21:33
#1

Det är ju mystiskt.

Var står de någonstans? Ute eller inne?

Vilken temperatur är det på platsen?

När började blomningen?

Åsa S
2009-09-24 21:51
#2

Om det inte finns insekter får man pollinera blommorna själv. +Om plantorna sitter i ganska små krukor kan det också påverka hur många frukter plantan vill föra fram.

HextremO
2009-09-25 01:22
#3

#1 jag ska kolla upp det.

Hur ska dom stå, temp osv?

#2 Hur pollinerar man dom själv? vet inte alls hur dom står eller hur tätt dom sitter. Han pratade om det idag så jag tänkte vara snäll och hjälpa han att få reda på de..

Lill-Kisse
2009-09-25 01:42
#4

Det brukar fungera att plantera chilipeppar i en stor kruka på våren, placera den mot en södervägg så att den får mycket sol och vattna så att den inte riskerar att torka. Sedan sköter bin och andra insekter om pollineringen. Mot slutet av sommaren kan man få en massa fina små chilifrukter. De kan torkas för att bevaras länge.

Inomhus måste man väl gå runt med en liten pensel mellan blommorna så att de befruktas antar jag, men har inte provat.

HextremO
2009-09-25 01:46
#5

#4 Okej, jag tipsade han om pollineringen om dom stod inne.

Ska vänta på svar om hur dom står osv..

Sovgott
2009-09-27 14:59
#6

Vi har haft chiliplantor inomhus (i det soligaste fönstret) som burit frukt. Vi pollinerar blommorna med en akvarellpensel. Som ÅsaS skriver så blir det fler frukter ju större kruka plantan står i. Och plantorna kan även behöva lite näring. Blåkorn t ex.

Annons:
mammaz
2009-09-29 00:53
#7

Man behöver ingen pensel för att hjälpa till med pollineringen. Det är bara att ta med fingrarna på blommorna. (så får du pollen på fingret och tar sedan på nästa blomma)

jesi
2009-10-01 21:39
#8

Jag har haft chiliplantor utomhus som bar ordentligt med frukt …tog dock lååång tid för dessa att gå från grönt till rött…

pyromanen
2009-10-02 19:23
#9

Har chiliplantor med mycket frukter inomhus på glasverandan. Det har dock också funnits massor av insekter på verandan under sommaren.

Upp till toppen
Annons: