Annons:
Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 6132 ggr
Joline
10/2/09, 11:30 PM

Frostnätter och plantera perenner...

Hej Hej trädgårdsvänner! 

Har fått leverans från Hortogreen idag. Kan man fortfarande plantera ut dem, trots frostnätter, eller ska jag övervintra dem inne ?? (Z. 4-5)

Rudbeckia

Silvernäva

Kärleksört vit

Mörkbadig strandtrift

Akleja Black Barlow

Luktpion

Temynta

Funkia

Krusastillbe

Höstsilverax Pink Spike

Rodgersia

Dagliljor dubbla

Annons:
Åsa S
10/3/09, 12:29 AM
#1

De lär klara sig bättre utomhus än i bostadsvärme.

Man brukar kunna plantera ganska sent på hösten men om växterna är planterade i något torvbaserat substrat så får man kolla tidigt på våren så plantorna inte har skjutits upp ur marken. Löser man upp ev. rotsnurr och planterar ner rotklumparna väl brukar de dock inte skjutas upp så lätt ur marken.

Joline
10/3/09, 2:48 PM
#2

Ja det såg ut som torv och barkmull. Stadiga fina plantor.

Tack för dina råd, så ska jag göra. Har grävt färdigt rabatterna till dem för länge sen, ivrigt i väntan på leveransen…

(Tack igen /Joline )

[Asta]
10/3/09, 4:30 PM
#3

Har också planterat ett gäng perenner nu i höst. Det är så jobbigt bara att inte få veta om det blir bra förrän till våren till tycker jag.

Halvdansken
10/3/09, 4:58 PM
#4

#3, för att inte tala om när man sätter lökar… Å andra sidan blir det alltid en överraskning eftersom jag inte har koll på var jag trycker ner dem. Perenner finns med i trädgårdsplanen.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Lill-Kisse
10/3/09, 5:48 PM
#5

Jättebra av dig att du förberett rabatten innan plantorna kom!

Så vitt jag begriper, är det ingen av dessa perenner som skulle klara en vinter inomhus innan de får komma i jord. Plantera allihopa nu. Det blir säkert bra.

[Asta]
10/3/09, 6:50 PM
#6

Hm - nej jag är inte heller superbra på att minnas alla ställen jag stoppar ner sakerna på.

Annons:
Joline
10/3/09, 9:49 PM
#7

Ska göra en "företeckning" så man vet ungefär var man kan förvänta sig att de dyker upp i vårTungan ute.

Man kanske kan täcka dem med väv ett tag så de hinner rota sig lite iaf

kickboard
10/4/09, 4:00 PM
#8

Ta gärna ett foto av planteringen när du är klar, så vet du var de ska komma upp till våren.

Joline
10/4/09, 11:48 PM
#9

Jaa.. Det ska jag göra…Glad

Upp till toppen
Annons: