Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 3752 ggr
helisa
2009-10-01 21:50

Frost

I natt har frosten tagit dahliorna, dom ser VÄLDIGT ledsna ut nu.

Har samlat lite fröer från olika blommor idag, fortsätta med det i morron

Jag upptäckte att mina luktärter som har växt så fint i år knappt satt en enda skida fast jag lämnat blommor kvar för att få frön till nästa år. VARFÖR. Ville ju verkligen ha frön från dessa då jag inte sett dessa sorter i butik inte i katalog heller, köpte frön i våras på trädgårdsmässan Rynkar på näsan

Annons:
Woodland
2009-10-01 21:52
#1

Tidig frost . . . Gråter

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

helisa
2009-10-01 22:17
#2

Japp, men men, så är det, nu blir det bråda tider att få upp div lökar.

Lite mer frost fritt vill jag ju ha, men vi brukar ju tom kunna få snö den här tiden så..

Halvdansken
2009-10-01 23:39
#3

Klarar inte lökarna frost? Säger dansken, vi får ju nästan ingen alls härnere Tungan ute

Hatar cancer och älskar vårlökar.

helisa
2009-10-02 00:16
#4

inte här i zon 4 iaf, måste plocka upp alla dahlior och gladiolusar och doftliljor, är ju bara en 200 sisådär, det är ju inte alltför många :) *fniss* Tungan ute

Halvdansken
2009-10-02 00:18
#5

helisa, för mig är lökar = tulpaner, allium och narcisser. Dalior fixar inte ens dansk vinter (för vått, tror jag).

Hur vet du var du har allt? Vilken energi, det hade jag aldrig orkat med varje år. Det ska ju ner igen….

Hatar cancer och älskar vårlökar.

flaxss
2009-10-02 00:41
#6

lökar och knölar som inte är härdiga behöver man oftast inte ha brottom med, jorden skyddar dom och dessa frostnätter nu i börjar är så ''svaga'' så att det går inte ner i jorden.

jag har oxalis, vinterlilja, dahlior, canna, agapanthus kvar i krukor och det har ändå varit frost men jag lugnar mig med dom.

dahlior vet jag ett par som har övervintras ute i södra skåne. förutom det så har jag själv haft några dahlior knölar som klarade förr förra vintern i skåne zon 1-2.

Annons:
helisa
2009-10-02 10:26
#7

Halvdanske: lökarna/knölarna har sina fasta rabatter, i dom så sätter jag stora(som ger blommor) samt nya som kommer från de större (som är gammla), så hälften blommar o hälften står på tillväxt.

Sen gör jag det väldigt enkelt för mig, det är ju blandade färger så allt åker ner i samma hink för förvaring, (var sort för sig),

Till våren så förgror jag stora lökar medans mindre sätts direkt.

Flaxss: Här ryker dahlia knölarna direkt om det är frost mer än 2 nätter på raken. Vi hade -3 igår och -5 inatt så idag måste knölarna upp. Dom andra klarar sig till efter helgen när jag är hemma igen.

Igår stod dahliorna upp fast dom va ledsen, idag ligger dom ner helt o är alldeles svart o blöt, går inte ens att ta i utan nu blir det spade direkt

[Asta]
2009-10-02 16:19
#8

Mina dahlior klarade första frostnatten riktigt bra. Men vi får väl se imorgon då det uppenbarligen ska vara frost i natt igen.

Upp till toppen
Annons: