Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Fröer och frösådder

Japansk lykta

2009-10-17 22:04 #0 av: Lill-Kisse

Jag har fått några vackra, torra blommor av Japansk lykta. Det bör vara "Physalis alkekengi" om jag har hittat rätt bland bilderna i min stora Botanica. De växer bra här i zon 2 och 3, för jag har sett dem på flera platser.

Nu vill jag sätta frön för att få sådana i min trädgård. Frågan när de ska sättas. Bör jag göra det nu eller till våren? Vilket väderstreck och vilken typ av jord passar bäst?

Anmäl
2009-10-17 22:35 #1 av: Åsa S

Physalis alkengi, judekörs kan du förkultivera frön till inomhus på våren de gror i rumstemperatur, de små bären inuti lyktorna innehåller frön. (stort judekörs heter Physalis alkengi var. franchetii)

Alt. kan du köpa en planta de förökar sig med rotskott så en liten planta blir snabbt många plantor det är en av nackdelarna med växten trivs den poppar den upp överallt = en viss ogräsvarning.

Växten trivs i sol halvskugga i jord som inte blir alltför torr.

Anmäl
2009-10-17 23:48 #2 av: Lill-Kisse

#1  Tack för beskrivningen! Då sparar jag fröerna till våren.

Att blomman sprider sig lätt, har jag också hört, men jag har en plats där den kan få göra det. Den är ju så vacker på hösten.

Anmäl
2009-10-19 00:18 #3 av: Branneli

Vi har numera denna delikata växt i rabatten, spridd från grannen Glad

Anmäl
2009-10-19 21:43 #4 av: Lill-Kisse

#3  Då trivs den blomman tydligen bra hos dig Branneli. Glad

Vilken typ av jord har du och grannen?

Anmäl
2009-10-20 00:05 #5 av: Branneli

Lerig jord, men får endast vatten vid regn Glad

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.