Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 3659 ggr
Cathy
2009-10-10 20:04

cyklamen hjälp.

har fått i uppgift att sköta cyklamen i en vecka,nu läser jag att den är en ganska svår blomma, att man måste vattna den på fat ( jag har planterat om den i en större kruka med lekakulor i botten. och att den ska förvaras svalt.ute på terrassen? bara under en vecka innan själva födelsedagen men hur håller jag den levande?            har en katt liggande på armen därför bara små bokstäver.Flört

Annons:
Åsa S
2009-10-10 20:59
#1

nej så himla svår brukar inte cyklamen vara, man kan även vattna den ovanifrån bara man inte vattnar på knölen (det blir lätt gråmögel ifall knölen blir våt). Jorden ska hållas lätt fuktig ej blöt. Cyklamen passade i såna hus vi hade förr i tiden (ganska kalla och dragiga) de gillar inte den torra och riktigt varma luften vi har inne idag. Cyklamen är en slit och slängväxt idag, i ett varmt fönster blir den ganska snabbt utblommad + risig medans den i ett svalt fönster kan hålla i många månader,

flaxss
2009-10-10 23:08
#2

du kan ha den ute när det är över +1c (men blir det frost får du ta in den och sedan ev ta ut den igen när det blir plusgrader) så du får hålla koll på natttempen.

när det blir förkallt ute så kan du ha den inne, och gör man så verkar den tål att vara inne bättre. och den är ju flerårig så det går att övervintra den och sedan få den till att blomma om igen.

Upp till toppen
Annons: