Annons:
Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 5901 ggr
pamina
2009-10-14 13:57

Vilket djur har grävt i vår rabatt?

Hej!

I en av våra rabatter, uppbyggd med sten i framkant och berg i dagen i bakkant, upptäckte jag att det fanns ett getingbo under den stora irisruggen. Jag brydde mig inte så mycket utan tänkte låta dem vara ifred. Men sist vi kom ut till stugan hade någon grävt upp ett stort hål under hela irisruggen och rafsat upp jord och andra plantor i rabatten. Getingarna var så klart inte glada (gör mig mindre) men irisen kommer formodligen att skadas rejält då rötterna hängde fritt i luften och det hade varit frost.

Vilket djur gör detta? Hålet var närmare en halv meter djupt. Vilket djur vill få getingar på nosen? Vi vet att det finns räv på tomten, rådjur så klart och vi misstänker skarpt att en del hundägare låter sina djur springa helt fritt. Varför skulle någon av dem vilja få tag på getingarna?

PS Nästa säsong tar vi itu med projekt "Stängsla in hela tomten"!!!

Annons:
Woodland
2009-10-14 14:50
#1

Min gissning är grävling.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

anki1
2009-10-14 17:33
#2

Grävling säger jag med. Haft detta fenomen i en av stenbräckan.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Anders 50
2009-10-14 19:49
#3

Räv eller grävling. Och det är getinglarverna som är godsakerna.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

pamina
2009-10-15 00:28
#4

Tack för svaren! Grävling, det hade vi inte en tanke på. Ja, eller räv då, det vet vi ju att det finns, har sett den flera gånger. Getinglarver - jasså de är goda, man kanske skulle prova. Skämt å sido det var intressant att höra, vi började fantisera om Getinghonung!

Upp till toppen
Annons: