Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 3855 ggr
mara
2009-10-13 21:09

Fallfrukt

Nu i fallfruktens dagar, undrar jag om någon kan svara på denna fråga. Kan man lägga äpplen och päron direkt i rabatterna som täckmaterial eller måste man gå vägen om komposten?? Eller kan man blanda med halm och gräsklipp?

En undran också om vad ni andra gör med ert överflöd, jag kan inte ta hand om all frukt. Mos är ingen idé, ingen som äter iaf. Det finns säkert flera med mig som har det såhär, nu finns inga hästar här längre annars var det en bra väg för frukten. Tyvärr har alla grannar lika mycket ….

Annons:
Branneli
2009-10-13 21:54
#1

Ut till skogen, där de vilda djuren uppskattar fruktsallad !!

Här har vi Brunneby musteri som tar emot frukt, till deras tillverkning.

Joline
2009-10-13 23:00
#2

(Inte så bra i rabatterna)

moondancer
2009-10-14 01:48
#3

Heh, vi behöver oftast inte ens plocka bort dom själva, älgar och rådjur gillar dom skarpt! (då äpplen, vi har inga andra frukter på tomten). Getingar brukar gilla dom med, men har varit otroligt lite getingar i år

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Halvdansken
2009-10-14 02:19
#4

Komposten samman med halm låter som en bra blandning.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

mara
2009-10-14 14:09
#5

Tackar, tackar. Då blir det komposten då

mara
2009-10-15 17:54
#6

Kan ni säga varför man inte lägger frukten direkt i rabatten? Blir det för blött?? eller möglar det?? Jag är bara så nyfiken av mig att jag vill veta varför! Jag kanske skall göra ett försök ?? Det vore ju så himla lätt att bara kratta in dom i rabatterna. Rhoddisarna då? Gillar dom äpple?? Är det nån som har erfarenhet av detta, så skriv….

Annons:
mammaz
2009-10-17 19:21
#7

Det finns ingen skola, förskola eller äldreboende i närheten?

de skulle säkert bli överlyckliga över att få frukt gratis.

Jag ställer alltid ut frukten utanför trädgården och den försvinner alltid.

Eller sätt en lapp i någon affär om att det finns äpplen att hämta hos dig.

Man slipper ta rätt på en massa äpplen som blivit dåliga/gör en god gärning och det är ju aldrig felSkrattande

pyromanen
2009-10-17 20:28
#8

Det vi inte tar rätt på eller lyckas ge bort det äter hönsen, älgen, grävlingar, getingarna…. det löser sig självt.

Upp till toppen
Annons: