Annons:
Etiketterlökväxterknölväxter
Läst 6340 ggr
anki1
2009-10-11 17:57

Vad är bästa sättet att förvara dahlia och gladio

Förra året misslyckades jag med att förvara dahlior över vintern, jag hade dom inlindade i tidningspapper och i en hink på balkongen som är inglasad. De stod intill väggen, men ändå tog dom sig inte när jag satt dom igen i rabatten. I år tänkte jag förvara dom antingen i klädkammaren eller nere i garaget. Inlindade i tidningspappae och i en papperskasse i brist på krukor och sand.. Vad skulle ni göra?

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Annons:
Åsa S
2009-10-11 18:11
#1

Om garaget är frostfritt skulle jag lägga dem där, de klarar sig bara det är några plusgrader och är det kallt kan de förvaras torrt utan att skrumpna.

Förvarar man knölarna lite varmare kan man behöva kolla dem med jämna mellanrum ifall de börjar skrumpna då kan man behöva blöta upp dem så de inte är helt uttorkade till våren.

helisa
2009-10-11 19:14
#2

Jag lägger mina i gamla korgar från frysboxar direkt jag tagit upp dom ur jorden o så direkt ner i källaren, där det är lite ljus och kanske en 12-15 grader varmt, inga problem med det

Seglarina
2009-10-11 19:30
#3

Och jag förvarar mina dalior som dom är utan jord på tidningsapper i ett mörkt "källarutrymme"under huset. Endast en frostvakt som håller +grader. Dom blir större och finare för varje år. Tror inte man behöver lägga dom i sand, inte mina i alla fall Glad

anki1
2009-10-11 21:46
#4

Då får det nog bli garaget, där är inte så kallt, det ligger under huset vi bor i (hyreshus). Och där blir det lite fukt ibland när det är mycket blött ute kommer vattnet ner, fast inte på bilen förståss utan det går stuprör ner där regnavatten kan komma. vi har bilen i en "bur" det är 300 garageplatser. vi har ju källarförrådet med, men där blir det nog väldigt torrt .

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

[Asta]
2009-10-12 00:07
#5

Här är en supersida om dahlior. Och här hittar man om vinterförvaring.

Branneli
2009-10-12 01:58
#6

Varje vinter finns mina knölar i källaren, under trappen. Där är det mörkt & 18 grader varmt. De ligger i en trälåda, med tidningspapper på botten.

Från oktober tills det är dags att plantera ut dem i maj. Utan vatten/ tillsyn. Så gjorde min morfar……med dessa knölar också !!

Annons:
anki1
2009-10-12 20:54
#7

5, Tackar så mycket. Jag har lagt sidan på mina favoriter, för framtida bruk.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

anki1
2009-10-14 12:34
#8

Vi fick brev igår ifrån hyresvärden, att våra garage ska renoveras. Man måste utrymma och ta bort alla saker man har ifrån garageplatsen. så då går det inte fn att sätta ner mina lökar där,. Återstår då bara källarförrådet. Garage kommer att vara stäng/låst i ca 6-8 veckor. BRRRR för iskall bil på morronen, vi måste stå ute under tiden. Förra gågen garaget var stängt var för 8 år sedan, då det brunnit i det. fick jag lunginflammation. Men kanske det berodde på att vi uner hösten passade på att få badrummet renoverat.

Annars kmmer ingenting mer att hända på trädgårdsfronten nu, förrän till våren. Vi har nattat trädgården. Jooo kanske att jag ska täcka rosorna och incarvileorna med lövräfs.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Upp till toppen
Annons: