Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Lökar och knölväxter

Vad är bästa sättet att förvara dahlia och gladio

2009-10-11 17:57 #0 av: anki1

Förra året misslyckades jag med att förvara dahlior över vintern, jag hade dom inlindade i tidningspapper och i en hink på balkongen som är inglasad. De stod intill väggen, men ändå tog dom sig inte när jag satt dom igen i rabatten. I år tänkte jag förvara dom antingen i klädkammaren eller nere i garaget. Inlindade i tidningspappae och i en papperskasse i brist på krukor och sand.. Vad skulle ni göra?

Anmäl
2009-10-11 18:11 #1 av: Åsa S

Om garaget är frostfritt skulle jag lägga dem där, de klarar sig bara det är några plusgrader och är det kallt kan de förvaras torrt utan att skrumpna.

Förvarar man knölarna lite varmare kan man behöva kolla dem med jämna mellanrum ifall de börjar skrumpna då kan man behöva blöta upp dem så de inte är helt uttorkade till våren.

Anmäl
2009-10-11 19:14 #2 av: helisa

Jag lägger mina i gamla korgar från frysboxar direkt jag tagit upp dom ur jorden o så direkt ner i källaren, där det är lite ljus och kanske en 12-15 grader varmt, inga problem med det

Anmäl
2009-10-11 19:30 #3 av: Seglarina

Och jag förvarar mina dalior som dom är utan jord på tidningsapper i ett mörkt "källarutrymme"under huset. Endast en frostvakt som håller +grader. Dom blir större och finare för varje år. Tror inte man behöver lägga dom i sand, inte mina i alla fall Glad

Anmäl
2009-10-11 21:46 #4 av: anki1

Då får det nog bli garaget, där är inte så kallt, det ligger under huset vi bor i (hyreshus). Och där blir det lite fukt ibland när det är mycket blött ute kommer vattnet ner, fast inte på bilen förståss utan det går stuprör ner där regnavatten kan komma. vi har bilen i en "bur" det är 300 garageplatser. vi har ju källarförrådet med, men där blir det nog väldigt torrt .

Anmäl
2009-10-12 00:07 #5 av: [Asta]

Här är en supersida om dahlior. Och här hittar man om vinterförvaring.

Anmäl
2009-10-12 01:58 #6 av: Branneli

Varje vinter finns mina knölar i källaren, under trappen. Där är det mörkt & 18 grader varmt. De ligger i en trälåda, med tidningspapper på botten.

Från oktober tills det är dags att plantera ut dem i maj. Utan vatten/ tillsyn. Så gjorde min morfar......med dessa knölar också !!

Anmäl
2009-10-12 20:54 #7 av: anki1

5, Tackar så mycket. Jag har lagt sidan på mina favoriter, för framtida bruk.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.