Annons:
Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 5311 ggr
batski
2009-10-16 13:35

Trädrötter som förstör ledningar?

hej, detta är Lisa som lånar Batskis konto för att ställa en fråga.

Min mor har en bostadsrätt (radhus) med en lönn på framsidan. nu påstår hon att hon hört att rötterna kan förstöra ledningar och rör och därför borde huggas ner. hon har inga som helst källor för detta förutom någon enstaka grannes personliga åsikter och jag tror att hon helt enkelt vill bli av med trädet så hon kan fixa en rabatt. Men då trädet betyder mycket för mig och jag ska ta över huset sen så vill jag rädda det om jag kan.

Är det någon som vet något om detta, är det sant att rötterna förstör ledningar under? växer de inte runt? Varför planteras då träd på nybyggda radhustomter? Det vore underbart om någon visste vart jag ska vända mig.

Tack på förhand /Lisa

Annons:
Åsa S
2009-10-16 15:58
#1

Lönn brukar inte vara några större problem för ledningar, det är törstiga växtslag som björk, pil och poppel som ibland tar sig in i ledningar (fast då är det främst gamla sorters ledningar, nyare ledningar är det inte riktigt lika stor risk med)

Branneli
2009-10-16 16:44
#2

Som Åsa säger björk & pil…letar vatten…..

Halvdansken
2009-10-16 16:45
#3

Tror heller inte att hon ska vara alltför bekymrad över en Lönn. Skulle detta vara ett stort problem, så skulle man ju inte våga plantera träd, det finns ju rör överallt nuförtiden.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anders 50
2009-10-16 21:48
#4

Har aldrig hört att björk är något problem, däremot pil.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Halvdansken
2009-10-16 21:54
#5

Problemet med björk är att de suger enormt med vatten.

Vi hade två väldigt nära huset, typ 2-3 meter. Det som kan hända är att björkarna torkar upp jorden väldigt snabbt, så att det blir en skillnad i densitet/vatteninnehåll runt huset, och att det därför kan bli sprickor i grunden. Vi har faktiskt en sån sättning. Numera är björkarna borta, men de var också stora, och när vi kollade rötterna så gick de in under huset.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Lill-Kisse
2009-10-17 00:23
#6

#4 Det där med pil som skulle fördärva vattenledningar låter som en vandringssägen. Kom ihåg att det finns många sorters pil, vissa blir enorma träd, andra bara små buskar. Jag har inga problem med mina och inte med lönnarna heller. De rötter jag har sett av dem verkade ganska måttliga i mängd och omfång.

Annons:
dolfen
2009-10-17 19:00
#7

Jag har hört att avenboksrötter ska vara besvärliga.

mammaz
2009-10-17 19:23
#8

Hej. Vi hade en pil vars rötter letade sig in i avloppsrören! Men de rören var gamla, gjorda i någon slags tegel? Det ska inte vara någon fara om man har nya plaströr.

Upp till toppen
Annons: