Annons:
Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 7976 ggr
Linisen
10/16/09, 3:07 PM

Kratta löv?

Hej hopp,

Är nybliven innehavare av trädgård och har en stor tomt med ett helt gäng enorma lönnar….. och MASSA löv…. bör man kratta ihop dessa eller ska de ligga kvar över vintern.

Dum fråga kanske, men jag har verkligen ingen aning.

Tack tack!

Annons:
Åsa S
10/16/09, 3:56 PM
#1

Om det är tjocka lager med löv så kan gräsmattan bli ganska ful i vår så då kan det vara bra att kratta upp löven men är de utspridda är det ingen fara.

Löven blir utmärkt kompostjord så frakta inte bort dem i plastpåsar som alltför många villaägare gör, kompostera dem istället.

Linisen
10/16/09, 4:26 PM
#2

Tack för ditt svar! Får se till att kratta rakt under alla träden.

Och en kompost har vi faktiskt, som jag har fyllt på med allt möjligt trädgårdsrens hela sommaren. Nu kommer den att bli väääääääldigt full :-)

Tack igen!

Halvdansken
10/16/09, 4:42 PM
#3

Den sjunker snabbt samman. Men om du vill kan du bara räfsa in dem i rabatterna, det gör jag med det mesta.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Branneli
10/16/09, 4:43 PM
#4

Min sambo brukar ta löven med gräsklipparen….

Linisen
10/16/09, 5:05 PM
#5

Hmm, både rabatter och gräsklippare är ju bra idéer. Kanske ska prova båda…. Tack :-)

pyromanen
10/17/09, 8:33 PM
#6

Bruker inte kratta alls, men har inte heller ambitioner om golfbanagräsmatta.  Olika löv är olika snabba att brytas ner. Ek är långsama, och asp ganska långsama också. Lönn har tunna löv som bryts ner relativt snabbt och inte förstör gräsmattan lika mycket som t.ex. eklöv som får ligga kvar.  Gräsklipparen snabbar på processen.

Annons:
moondancer
10/20/09, 12:46 PM
#7

Lönn brukar ofta vara drabbat av svamp (de svarta runda fläckarna på träden), så om du vill bekämpa svampen ska löven bort och helst brännas.

Löv brukar bli bra kompost, men går också att klippa med gräsklippare och bli bra gödning för gräsmattan på så sätt.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Linisen
10/20/09, 3:17 PM
#8

Börjar få lite prestationsångest för de himla löven…. än har varken kratte eller gräsklippare visat sig på tomten…

pyromanen
10/20/09, 4:01 PM
#9

löven försvinner ändå, så dropp ångesten Flört

awjungfru57
10/20/09, 5:02 PM
#10

gräsklippare skulle jag köra, bara att brumma runt!

anki1
10/20/09, 9:20 PM
#11

Våra löv brukar få ligga över vintern, och då krattar vi bort dom.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

[Asta]
10/25/09, 9:39 PM
#12

Jag lät alla löven ligga förra vintern. Utom under ett äppelträd med skorv där jag läst att man skulle ta bort dem.

Plumz
10/27/09, 12:59 PM
#13

Det kan ju visserligen vara bra att ta upp dem på så sätt och vis, då gräsmattan faktist kan bli jätte ful om du har ett tjockt lager med löv på gräsmattan. Mitt tips är nog att ta en hel dag och bara vara ute i trädgården och kratta, för det är nog det bästa!

Ha en fortsatt trevlig höst. /Plumz.

Annons:
Upp till toppen
Annons: