Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 9047 ggr
Plumz
10/27/09, 1:02 PM

Din trädgård!

Vad tycker du är bäst med trädgårdar? Ska dem vara fullt moderna eller ha ett helt växtrike som inte tänker på modet?

_Jag tycker själv att det är snyggt med både och. I "gamla" trädgårdar är det fint med växtrike, och sådana nya hus är det finare med modernt utanför. :)

/Plumz. _

Annons:
Joline
10/27/09, 1:18 PM
#1

Försöker få lummigt och rumkänsla med växter som blommar oavbrutet med färgharmoniiii…

Alltså hellre vilt än strikt passar här. Inga raka kanter utan mer böljande former.

Halvdansken
10/27/09, 1:38 PM
#2

Det var ju ingen lätt fråga. Oftast finns det ju mer än en stil i en trädgård, tex så har man kanske lite strik i infarten, och mer blommor runt terassen, och skuggväxterna med fokus på bladformer och -färger under träden.

Jag har en ganska fyrkantig trädgård, gillar inte när det är för böljande och runt och sånt. Men inne i rabatterna så ska det vara mycket växter. Det får gärna fråså sig lite där det vill också.

Jag har 250 m2 som woodland, alltså skuggtåliga växter, och på den mer soliga sidan ska det komma lite prärieartade blommor, rosorna har sin plats på sydsidan av huset.

Det enda gemensamma draget är nog att jag har mycket som blommar vår och höst, men inte så mycket mitt på sommaren.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

anki1
10/27/09, 4:42 PM
#3

Jag blandar vilt. Försöker hålla undan ogräset ifrån mina rabatter. jag vill nte attdet sak vara för välordnat utan se lite naturligare ut. Jag gillar sk mormorsväxter som pion, akleja, brandgul lilja, astra. lupiner och sånt.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

ikna
10/27/09, 4:51 PM
#4

För mig är det klart bästa min köksträdgård! Och växthuset förstås!

Plumz
10/27/09, 5:15 PM
#5

Växthus tänker jag också har när jag blir "äldre", men nu när jag bara är 12 år så.. :P

Branneli
10/27/09, 7:14 PM
#6

Trädgård…..beror på tomtstorlek….byggnaderna runtomkring….

häckar/staket…..trädstorlek……

Jag vill blanda nytt & gammalt…olika färger & former….olika material Cool

Längtar till våren !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

Annons:
Lill-Kisse
10/27/09, 9:34 PM
#7

Först ett hus i egen smak på en plats där man trivs. Det underlättar att skapa en trädgård som passar ihop med omgivningen och skapa något personligt. I mitt fall var det att åstadkomma mjukare former, naturliga övergångar mellan de olika delarna och finna växter som trivs i just den jorden och klimatet.

Raka plattrader och kanter plockade jag bort genast. Sånt som inte hör hemma i vårt klimat fick dö och ersattes med tåliga perenner. Sedan strävar jag efter harmoniska kombinationer av färger och former. Min trädgård kommer aldrig att bli färdig, utan utvecklas med mig. Jag lär mig lite mer allt eftersom.

mariatingsund
10/28/09, 12:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag gillar när det finns skyddade trygga områden där både ögon och andra sinnen kan vila, jag gillar också gröna växter och inte överdådliga blommor. För mig är rätt viktigt att ha både fria delar och lummiga i min trädgård. Att ha skogen som bakgrund eller större träd, buskar och mindre buskar som bildar grupper är mysigt.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

awjungfru57
10/28/09, 3:51 PM
#9

det där med rum i trädgården gillar jag, det strävar jag efter. Annars är det viktigaste för mig att jag trivs i trädgården och trivs med det jag gör där. Det ska vara harmoni och positiv känsla. Jag bryr mig inte mycket om mode eller trender. Jag måste anpassa mig efter djuren som äter upp det jag sätter och efter min "jord" = morän och surt. Så jag strävar efter en harmoni och att jag ska må bra. Lite mer färg och doft vill jag ha. :)

anki1
11/3/09, 5:25 PM
#10

Jag har ung 5 rum  min trädgård, eller sk man säga avdelningar. 1) blomsterdelen/framsidan, 2) berget, 3) lunden/uteplatsen, 4) gräsmattan,5) hemliga delen (den heter så för att den är utanför den egentliga tomtgränsen) vi hyr av en bonde, och vi har inga grannar som gränsar till vår tomt så vi "utökade" litegrann. bonden tycks inte ha nåt emot det, bara vi sköter om det.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Halvdansken
11/4/09, 10:24 AM
#11

Hur gick det med din hemliga del, anki? Du hade väl lite planer med en skuggig/woodland-avdelning?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Branneli
11/4/09, 2:51 PM
#12

Åh, Anki1 vad nyfiken jag blir…..finns det möjligheter till att få se bilder??

anki1
11/5/09, 10:39 PM
#13

Mja, någon woodland blir det nog inte, utan en förlängning av trädgården sas blomsterabatter, sånt som blir för mycket av och sånt. maken hållr på att gräva (tungt jobb aldrig uppgrävt där tidigare) upp en outnyttjad del av den delen till potatisand och lite grönsaker. Få se hur det går, det är mest lerjord där och ganska sankt. Måste nog fylla ut lite. Det blir nog inget förrän till våren nu.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Annons:
Diana61
11/21/09, 11:46 PM
#14

Jag tycker att trädgården skall passa med huset annars blir det fel tycker jag. Själv gillar jag lummiga trädgårdar med olika "rum" och svängar och böjar överallt. favoriten är nog en Engelsk "Cottage Garden". Men även morderna trädgårdar kan vara fina om allt är planerat ordentligt och inte bara kasta in moderna saker i dem. Men allt handlar ju om tycke och smak.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

anki1
11/22/09, 9:31 PM
#15

Hihi, vi har inget hus, utan på vår tomt har vi en husvagn. Vi får inte bygga för hyresvärden (markägaren). Han har gjort om sin jordbruksverkasamhet till tomter som han hyr ut till husvagnsägare, som vill ha lite mer av lantställe. till ett bra pris.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

berobe
11/26/09, 9:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Min trädgård har många rum. Öppna ytor men också lummiga partier. Ja - tom ett litet woodland ryms bakom stenpartiet. För att inte tala om "den erotiska trädgården" som är ny för i år.

 Jadå - blanda hur myclet som helst! Det finns inga måsten !!

 Det blev så spännande att flera trädgårdssällskap gjort oss den äran….

mariatingsund
11/27/09, 2:33 PM
#17

Om den är din trädgård, då är den alldeles… alldeles… alldeles för underbar, som Askungen sa om balen. Men du måste slita där mycket för att den ska bli sååå vacker.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Diana61
11/29/09, 12:42 AM
#18

Vi flyttade in till denna trädgård förra September och det fanns bara äppelträd och en pion och en övervuxen rabatt brevid ett gammats växthus utan glas, irisar och flox utmed gäststugan och en annan övervixen raatt brevid husets uppfart. Så jag har bara väntat på att se vad som kommit upp och vart och tagit hand om det jag funnit.

Nu är det så att jag är varslad sedan 2005 så pengarna får man vända mycket på för att få det att gå runt, men jag har börjat att så och driva upp allt (det mesta) själv, men lite inköp blir det ibland.

Så det lär ta sin tid innan denna trädgård är lika full som den förra.

Men jag vill ha många olika rum i min trädgård, så vi får se hur det blir.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

berobe
11/30/09, 3:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

#17

Mariatingsund…jodå visst är det min trädgård - och den ÄR underbar…men som du helt rätt antar  sitter jag  inte så mycket där…det måste jobbas -  men visst blir det en och annan stund för meditation -  filosofi och njutning! Skam annars! Tilläggas kan är att jag njuter (och mediterar) när jag jobbar också….

berobe

berobe
11/30/09, 3:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Skulle någon till äventyrs vilja se flera bilder av min trädgård kan man gå in på

http://www.alltomtradgard.se/min-sida/berobe/

Välkommen

berobe

Annons:
mariatingsund
12/1/09, 8:11 PM
#21

Och det har jag också gjort. Vilken trädgård! Jag antar att du är med i trädgårdsföreningen och även tar emot sådana? Hur långt är din trädgård från Växjö? Finns det någon chans att vi kan åka med en buss och besöka din trädgård?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

moondancer
12/1/09, 11:46 PM
#22

Våran trädgård är inte en odlingsträdgård, utan ska mer bli ett paradis för mig. Och med paradis menar jag en trädgård full med liv, och massa skiftande rum. Galen biolog som man är så vill jag ha allt!

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

berobe
12/2/09, 3:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

"21

Från Växjö och till  Eskilsäter/Värmlandsnäs kan det vara cirka 25-30 mil över Vänersborg. Jag tror inte att det finns bussresor direkt hit - men det kanske går att pussla ihop. Tveksamt dock. Bäst är nog att man åker ett gäng i bil. Det är 4 mil söderut från Säffle också -"rakt ut mot spetsen som sticker ut i Vänern"

Ja visst är jag med i Säfflebygdens trädgårssällskap. ALLA är välkomna att hälsa på hos oss.- privata som sällskap.

 Jag betonar dock att det INTE är en visningsträdgård  utan jag rotar runt för mitt eget höga nöjes skull  och tänker hålla på så länge det är roligt! (Det får aldrig bli ett tvång!) Kan jag glädja andra är det bara roligt.

85% av växterna är frösådda.8 % fixade med sticklingar osv. Kan jag inte så - köper jag en (1) planta och delar, delar,delar…resterande procenter är barrväxter eller sådant som är näst intill omöjliga att greja själv…

Ha nu en skön advent . Kitty hälsar;

anki1
12/8/09, 12:29 PM
#24

När vi kom till vår tomt, hade den varit "öde" ett antal år. Och den var helt övervuxen med kirskål, den fanns i överflöd i alla rabatter inget annat nästan fick plats, vad som kunde växa förutom kålen , var praktpetonnikan, färgkulla, krolllilja, akleja samt lupiner allt annat var kirskål. Jag kämpar fortfarande meddet. Visstja det fanns ju kvickrot med. 18 somrar med att bekämpa ogräset, det är en evig kamp.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

berobe
12/8/09, 6:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Anki1

Kirskål - vacker men eländigt om man betraktar det som ogräs..Enda chansen att få "kål" på den är att täcka över den med ogenomskinlig duk som skall ligga kvar 2-3 år. Hade du börjat med det för 18 år sedan hade du haft 15 år på dej att få till rabatterna.. ;))

Kvickroten är knepig - minsta lilla rotbit ger upphov till en ny växt - där gäller det att gräva-sila-gräva- sila…plocka bort minst lilla tillstymmelse till rot..  :((

Var glad åt din lerjord! Rosor trivs förträffligt!

Kämpa på - det finns alltid glädjeämnen…

Berobe

Upp till toppen
Annons: