Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 11258 ggr
fridelfina
11/1/09, 11:11 PM

Hur göra med äppelplanta

Satte en äppelkärna i somras som växer så det knakar, den är väl ca 45 cm nu. Men hur skall jag sköta om den så det blir ett äppelträd?

Toppa så den grenar sig? Eller gör man det när man planterar det utomhus? Och när planterar man ut den?

 
 

Annons:
Åsa S
11/2/09, 9:13 PM
#1

Den borde ha planterats ut under sommaren så att den avmognade naturligt då hösten kom och gjorde sig redo för vintervila. Äppelträd mår inte bra i den mörka, torra, varma inomhusmiljön inomhus. Nu är det dock försent att plantera ut så du får försöka hitta ett ljust + ganska kallt ställe (bör dock vara plusgrader), när du kan plantera ut dina sommarblommor i vår kan du plantera ut äpplet. Du toppar den där du vill att kronan ska börja (bör toppas på vårvintern), så tänk dig för innan du toppar, hur hög stam vill du ha. Många fruktodlare numera toppar på 70cm höjd men jag tycker stammen då blir lite väl låg jag skulle toppa mera åt 100-120cm. Tänk på att äpple inte är fröäkta och att man ofta får en frukt som är mera åt det vilda hållet då man frösår. +Frösådder brukar innebära väldigt stora och långlivade träd

fridelfina
11/3/09, 12:32 AM
#2

:) den var ju bara en bebis på sommaren, inte hade jag hjärta att sätta den på vår oplanerade och obebyggda tomt då! Flört

Kallt, inglasad balkong och nåt frigolitaktigt runt fötterna (krukan)?

 
 

fridelfina
6/2/10, 10:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Äppelträdet har överlevt vintern och nu undrar jag om hur man bäst planterar ut det? Jag toppade det tidigt i våras men det har vuxit fram en gren som ersatt toppen så nu toppade jag trädet en gång till, får se om det funkar nu?

Bifogar en bild på trädet

 
 

Åsa S
6/2/10, 4:57 PM
#4

Du planterar det som man planterar alla andra fruktträd, blanda upp den befintliga jorden dock byt aldrig ut jorden helt mot köpejord.

+Med tanke på att växten suttit i en alltför liten kruka under så lång tid vilket syns på bilden så måste du lösa upp rotsnurren innan plantering + det måste finnas gott om vatten hela säsongen (ingen gödning). Avhärda dock växten innan utplantering annars bränns bladen sönder av solen.

Här hittar du planteringsinstruktioner

Tänk på att ett frösått träd ifall det är härdigt ger upphov till träd som blir betydligt större än de sorter man köper i trädgårdsbutiken så det ska sättas någonstans där man får plats med ett jätteträd. (beskära fruktträd för att hålla dem nere i storlek ger inga bra träd och i stort sett ingen frukt)

fridelfina
6/3/10, 12:40 AM
#5

Tusen tack Åsa, det är toppen att få så bra råd!

Vad innebär "avhärda"?

 
 

fridelfina
6/3/10, 12:46 AM
#6

Hittade själv, det innebra att plantan ska få stå utomhus lite i börja och mer och mer tills de kan planteras ut efter cirka en veckas avhärdning.

 
 

Annons:
Yvve
6/3/10, 4:44 AM
#7

Hel skugga en vecka,,halvskuggigt en vecka,, sen kan den ta hel sol,, ställer man ut den i solen när den stått inomhus så bränns bladen…

När plantan nått den höjd du vill ha klipper du toppen och tar bort översta knoppen,,det ska få dom andra knopparna att växa,,så får du stamma upp den och behålla dom grenar som du vill ha kvar…

lycka till,, Gladjag har fem äpple"träd" som jag ympat på en övning/kurs i skolan,,men jag ska skicka iväg fyra av dom till mina systrar,,det ska bli roligt att få formma den, men jag vet inte vad det ska bli pelarträd,spindel,spaljeträd, eller vanlig trädgårds klipning,, det får jag bestäma nästa år Skrattande

fridelfina
6/3/10, 11:16 AM
#8

Åh, tack Yvve!

Vad menar du med "översta knoppen"?

Utomhus, kan öppen fast "inbyggd" balkong vara ute? Det blir ju rätt varmt där eftersom det är tre väggar.

 
 

Yvve
6/3/10, 12:23 PM
#9

När du klipper toppen så klipper du nära en knopp/blad och den knoppen och blad som är närmast där man kapat tar man bort..

Åsa S
6/3/10, 8:18 PM
#10

För att få bra förgrening som man vill ha när man gör en krona i trädet ska toppningen göras runt april då växten är i vila (=utan blad) men värsta vinterkylan är över man brukar inte få sådär jättebra förgrening när man toppar nu.

Upp till toppen
Annons: