Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 9883 ggr
pamina
1/5/10, 1:29 PM

Har alla lönnar aggresiva rötter?

Hej!

Vi har just läst uppgiften att Skogslönn (Acer platanoides) har aggresiva rötter, det har vi också sett exempel på i vår trädgård; en jordhög som tippades helt nära en lönn blev helt igenomvävd av rötter på nolltid. (Ergo: ha alltid pressening i botten!) Vi gjorde i ordning odlingsbäddar  inför senaste odlingssäsong (trädgården är ny för oss) och de som var närmast lönnarna växte det dåligt i och vi misstänker nu att det beror på lönnarna.

Lönnarna är planterade på ömse sidor om entrén till vår trädgård och vi har t o m gett vårt ställe namn med syftning till lönnarna - så det tar emot att ta ner dem.  Å andra sidan är de inte särskilt välväxta och vi har funderat på att ta dit en arborist som skulle kunna göra en kronuppbyggnad (och reducering). Det känns nu som en överloppsgärning när de är så skadliga för våra odllingar. Kanske ska vi ta ner dem och sätta några andra träd vid entrén, träd som passar bättre i storlek och som är mindre aggresiva.

Nå, min fråga är: har alla lönnar så aggresiva rötter? Jag tänker japanska lönnar t ex? Om vi för in några andra lönnar i trädgården så kan vi ju behålla namnet på stället i alla fall! Men det verkar ju dumt att ta bort de stora lönnarna och föra in andra om de är lika aggresiva.

Annons:
Anders 50
1/6/10, 11:28 PM
#1

Hej parmina. Jag har aldrig hört talas om att någon av lönnarterna har aggressiva rötter, var har du läst detta?

Jag har flera skogslönnar i trädgården och har inte märkt något av det du beskriver. Och jag har odlingar strax intill.

Däremot har jag Ask, och där stämmer det exakt med det som du beskriver, med att det blir fullt med rötter i jorden om man försöker odla något i närheten.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

pamina
1/8/10, 12:29 AM
#2

Hej!

Det står i "Making the most of shade" av Larry Hodgson. Han avråder från att plantera Skogslönn om man vill anlägga ett woodland pga rotkonkurensen, att det blir för svårt att etablera perenner och buskar.

Bra med tipset om Ask, då vet vi att vi i alla fall inte ska byta Lönnarna mot Ask!

Åsa S
1/9/10, 11:00 AM
#3

Nej jag ser heller inte lönnars rötter som aggressiva och det tror jag inte författaren menar heller. Alla träd har ett rotsystem som är ungefär lika stort som kronan, en del träd har mycket av rotsystemet nära stammen och därför kan det vara svårt att ex. plantera skuggväxter där eftersom trädet ockuperar platsen men det innebär ju inte att trädet är aggressivt. Jag ser mera de där träden som skickar iväg sina rötter 20-100m i jakt på vatten och ibland spränger avloppsledningar och liknande för aggressiva (ex. pil, poppel, björk) eller såna som skjuter upp rotskott överallt för att okupera hela området och tränga ut allt annat.

pamina
1/9/10, 7:09 PM
#4

Aha! Ja, det kan ju vara så, att lönnar har mycket av rotsystemet nära stammen, det skulle ju kunna stämma. Tack #3 Åsa S! Jag blev själv förvånad för jag har inte hört tidigare att lönnar skulle vara särskilt agressiva utan också mest tänkt poppel, pil och körsbär.

Upp till toppen
Annons: