Annons:
Etiketterväxthusuterumvinterträdgård
Läst 5021 ggr
aggeelin
12/27/09, 1:24 PM

Vid fågelbordet...

Där vi bodde förut hade vi många fåglar vid fågelbordet och det var också många olika sorter. Bl a såg jag stenknäck, rödhake, grönsiska, domherre, gulsparv osv… Här har vi inte en enda fågel som kommer. Jo, nu tog jag nog i lite för på julafton (den 24e vi firade ju flera aftnar) var den en blåmes som satt och pickade in sig lite solrosfrö. Vi bor i kanten på att naturskyddsområde och har öppen sikt mot "fälten" i ca 180 grader, för övrigt har vi hus runt om. Vi har som en liten inbyggd gård av hus, bostadshuset, en liten bod och sen vårt garage. inom detta har vi satt upp en fågelautomat och några talgbollar men inga fåglar kommer. Är det någon som har tips på hur vi ska locka hit fåglarna?

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Annons:
berobe
12/29/09, 1:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

 Svårt att förstå varför fåglarna försvunnit. 

Talgbollar, Fågelfrön, Sätt upp lite späck (finns på Konsum) på trädstammarna. Nötter brukar vara oemotståndligt.Lägg gärna ut några äpplen direkt på marken. Det går bra med brödsmulor också även om det inte är så mycket näring.

 Sedan är det bara att vänta. Hittar en fågel matplatsen tar det inte lång tid förrän det är ett helt gäng där! Men du måste fylla på hela tiden. De drar snabbt vidare om det saknas mat…

Vi har fåglar året runt trots två jagande katter . Där nätar jag in matplatsen för fåglarna. På bilden har jag inte hunnit med - så My blev stoppad av en liten provisorisk vägg…

berobe
12/29/09, 6:05 PM
#2

Jag har funderat lite på varför inga fåglar kommer till ert serveringsbord. Kan det vara så att det finns något ljud som skrämmer dem. En värmepump vars fläkt (höga ljud som vi ej hör) eller något liknande finns i närheten?

lislena
12/30/09, 1:14 PM
#3

Jag har också lite fåglar i år. Förra året hade jag jätte många. Jag har hört att sätter man ut maten för sent så blir det mindre fåglar. Kan det verkligen vara så! Förra året var jag mycket tidigare med maten till fåglarna såg jag nu i min almenacka…..

aggeelin
12/31/09, 9:26 PM
#4

Där vi bodde förut var det mer uppväxt runt om, funderar på hur jag kan locka dem till osss här…

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

mara
1/1/10, 2:30 AM
#5

Jag tror att trägen vinner. När vi flytta hit så fanns inga fåglar här, men nu efter tre års matande finns många arter som återkommer. Vi har solrosfröer och späck som lockbete och det verkar fungera. Jag tycker det är roligt att skriva ner vilka arter som kommer och har sett att det ökat med åren. Lycka till, för det är himla kul att se och följa med vilka arter som kommer- för kommer gör dom, om det finns mat.

Upp till toppen
Annons: