Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 22796 ggr
vojsan
2009-12-28 12:42

granatäpple och passionsfrukt hur ska jag sköta?

Även jag är en som är torsk på att plantera allt jag har haft i munnen :) Senaste är granatäpple frön och från passionsfrukt. Jag har fått ett par plantor av varje som kommit upp ett par centimeter men jag har ingen aning om vad de vill ha eller hur de trivs…

Kan man sätta ut dem på balkongen över sommaren och kan man till och med ha dem kvar över vintern där?????

Annons:
kickboard
2009-12-28 14:31
#1

Jag har en passionsblomma och den är ute i glasverandan ända in i september då jag tar in den och förvarar den i ett ljust rum med låg värme. Vattnar bara någon gång emellanåt och sedan i mars tar jag fram den och planterar om den och i maj sätter jag ut den i verandan igen.

ikna
2009-12-30 13:21
#2

Passionsfrukt, som är sådd från kärna, har jag utomhus i kruka hela sommaren och den ger ett par frukter varje år.

Granatäpple har jag aldrig provat.

mara
2010-01-01 02:39
#3

Kolla på tidigare  inlägg om granatäpple, jättebra förklaringar och beskrivningar

flaxss
2010-01-01 17:22
#4

#0 - vad får du för lägsta temperatur på balkongen ? hålls det frostfritt så kan den stå kvar där. och skulle det vara så så tål dom ett par frostnätter utan att skadas men för kallt ska dom ju inte ha. har du sått från en köpt frukt från affären så är det oftast en passiflora edulis du har fått och det är den jag skriver om, det finns många olika arter som kräver olika skötsell en del vill exempelvis ha det tropiskt och varmt åretrunt och trivs då inte på en balkong.

men passiflora edulis - är en som trivs att ha det svalt på vintern ca +5c +15c och gärna extra ljus om det går att fixa. när frostrisken är förbi så kan du ta ut den (sätta den i skuggan först i 2-4v så att den inte bräns i solen), när dne vant sig vid att vara ute så placera den varmt i ett soligt eller halvskuggigt läge. under sommaren vill den mycket vatten och ge den näring ca 3-4gånger per månad från april-maj till juli. när det blir svalare ute så ge mindre vatten. har kvar den ute så långt du vågar, den trivs bara bra av vår kyliga höst. som jag skrev ovan tål den någon frostnatt men för att vara säker kan du ju ta in den innan första frostnatt ev sätta ut den underdagen igen. sedan så ska du då övervintra den och där har du några alt antigen har du kvar den på balkongen om det hålls frostfritt eller placerar du den inne där det är kallt men frostfritt eller inne som en vanlig krukväxt i ett ljustfönster ev ge den extraljus i form av lysrör.

plantera om den om det behövs i feb-april, ge den lite större kruka och plantera den i en närinsrik men lucker och luftig jord som gärna ska ha lägre ph.

skulle den bli förstor så kan du klippa ner den på hösten när den tas in eller på våren innan den tas ut. då toppar du långa rankor ner till hälften (klipp ovanför ett bladpar). blommor kommer efter 1-10år.

granatäpple sköter du på samma sätt som passiflora edulis, skillnaden är att granatäpple vill ha mindre näring ocyh vatten än passiflora edulis och grantaäpple vill ha mycket sol, granatäpple är ockås lövfällande när det blir kallt eller för torrt passisnfrukt är med vintergrön. men annars är dom rätt så snarlika i skötsell. beskärningen dock gäller enbart för passionsfrukten, granatäpple behöver man inte beskära så mycket ev ta veck döda parti om så behövs. bägge gillar att vara ute under den frostfria perioden och sedan inne svalt eller i rusmtemp med extraljus.

kickboard
2012-06-26 19:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Har två plantor av granatäpple som nu har två år på nacken.  De har växt bra på somrarna i uterummet och på vintarna har jag dem i en mörk källare.  Tog fram dem i maj i år ochj trodde de var livlösa, för det tog två veckor innan bladen började spricka fram då våren var så kall.

Tycker bladverket är så vackert, men de har inte blommat än.

vojsan
2012-06-29 19:01
#6

Granatäpplena torkade när jag var på semester o blomstervakten inte tog sitt uppdrag på allvar :S prövade igen med köpta (dyra) frön men då fick jag ingenting. Passionen blommade på hösten sjukt vackra blommor men det blev ingen frukt, hoppas på det här året :)

Annons:
Ove-D
2013-01-10 21:56
#7

Min son ÄLSKAR passionsfrukt så det hade ju varit jättekul att odla själva… Hur många frukter ger en planta? Behövs hjälp på traven med pollenering? torkar man fröerna först? Ska fröerna läggas på ytan på såjorden eller ha ett täcke?

ikna
2013-01-10 22:45
#8

Ta kärnorna färska efter att ha sköljt av dem noga, täck dem med ca 1 cm jord.

Utomhus behövs ingen hjälp med pollinering. Min planta gav 2-4 frukter/säsong.

Bjornen
2013-01-11 06:58
#9

Passionsfrukt sådda från frön kan vara nyckfulla och vissa plantor ger ingen blomning. Därför är alla plantor som säljs i handeln sticklingförökade.

ikna
2013-01-11 08:19
#10

#9 Då har jag haft tur, för mina 3 kärnsådda plantor har alla gett frukt.

Upp till toppen
Annons: