Annons:
Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 4346 ggr
Halvdansken
2010-01-01 23:55

Nu går det framåt!

Så, nu återvänder ljuset sakta och för min del börjar det klia lite i fingrarna. Här nere i Danmark kan man förvänta sig de första vintergäcken första halvan av januari, men just nu är det skitkallt här  -10 grader, så det kanske dröjer detta året.

Skratta ni i Norrland som väl tycker det är ganska milt vinterväder, men om det blåser blir det kallt, och sen är det barfrost, vilket inte är så lyckat. Plus att vi inte är vana, givetvis, vi är lite tunnskinnade här.  Tungan ute

Men men… snart…

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
SaJo123
2010-01-02 17:03
#1

Åh! Satte vintergäck förr-förra året och det var så roligt när de tittade fram! Köpte fler i höstas och satte! Och så var jag ute och grävde bland snön och hittade en blommande julros! Härligt med januari. Är lite avundsjuk på er i Danmark över att våren är så tidig hos er…

[Asta]
2010-01-03 14:16
#2

Jag blir så avundsjuk när du säger så. Jag vill också ha tidigare vår.

Halvdansken
2010-01-03 14:35
#3

Även ni med lite senare vår kan väl snart börja förbereda? Fröer som ska sås? Inköp planeras? Er utomhussäsong är ju kortare, så ni får ju ha en noggrannare förberedelse.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Asta]
2010-01-03 15:25
#4

Tänka kan man alltid göra. Och jag tror att jag ska börja tidigare i år än förra året eftersom det är så pass kallt där jag sår.

kickboard
2010-01-08 07:50
#5

Kölden håller ivern i schack ganska bra ännu. Vi har nästan 30 grader kallt idag..

[Asta]
2010-01-08 10:49
#6

Fast tänka kan man göra. Själv beställde jag några pelargonsticklingar och så var jag på Jula och köpte en växthushylla. en sån här.

Växthushylla med PVC-överdrag

Jag tänkte att jag skulle kunna ha frösådder i en sådan. Kan man ha i tre lager istället för att bre ut dem på ett bord som jag gjorde förra året. Tog mycket plats. Köpte ett par billiga lysrör också som jag ska försöka fästa på de nedersta hyllorna. Den översta hoppas jag ska få ljus utifrån när det börjar bli dags.

Fast några pelargonfrön tänkte jag snart så. De verkar behöva lång tid.

Annons:
nallox
2010-01-11 20:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

HÖR NU NI NI!

Nu får ni vara snälla! Jag bor 15 mil norr om polcirkeln och i bästa fall har löven slagit ut till Midsommar..

Solen har i dagarna stigit över horizonten för första gången på tre veckor-

Men vi drömmer om gröna trädgårdar också..

hindul
2010-01-11 22:46
#8

#7 Åh, vad gott det doftar om din vackra bild, jag känner sommaren i näsan när jag tittar på den! (Atjoo!)

Men vet ni, det är bra med en kall vinter - då dööör alla mördarsniglarna! Eller i alla fall rätt många…

kickboard
2010-01-12 19:44
#9

Vi har inga mördarsniglar häruppe i Vasatrakten i Finland och det är alltid något att vara glad åt när kölden knäpper i knutarna.

anki1
2010-01-13 22:34
#10

Åååhh, vad jag längtar efter vår och sommar, när jag såg den vackra bilden på lupinerna. Det är favvisar.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

awjungfru57
2010-01-15 23:18
#11

här på Värmdö har snön legat sen i lucia. Isarna är tjocka, även i skärgårn. Men man vill ju så frön. Vad ska man välja för lysrör? Jag har förstått att det är ljuset det kommer an på. Jag tyckte allt kom igång så sent i somras, det verkar som det måste komma igång tidigare för att över huvud taget få några tomater innan det är dags att ta in dom för mognad i fönstret på hösten..

anki1
2010-01-16 17:58
#12

11, Vi bor inte så långt ifrån varandra. Saltsjöbaden. Men jag har min trädgård (sommarställe) i Roslagen

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

lislena
2010-01-17 02:50
#13

#11

Jag bor i sörmland och jag tyckte också att allt kom igång så sent förra året. Jag har läst att T8 rör ska vara bra. Jag såg billiga lysrörsarmaturer på Jula. Ca: 200kr något sånt och då ingick 2st T8 rör och glimmtändare. Så den ska jag köpa tänkte jag….Glad

Annons:
Upp till toppen
Annons: