Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 7783 ggr
Meddo
1/25/10, 8:13 PM

Frö som passerat "bäst före" datum

Hej!
Jag undrar vad som händer med frön som har passerat det s k bäst före datumet ?
Är risken att de gror sämre, eller blir skörden dålig eller hur påverkar detta?
Har jätte mycket fröer som passerat bäst före datumen men verkar tråkigt att slänga alla?

Annons:
helisa
1/25/10, 8:35 PM
#1

Jag har satt både grönsaker o blommor med utgånget datum med flera år, utan problem.

Säg till om du vill bli av med dom, jag älskar att expimentera med fröer. Flört

Meddo
1/25/10, 9:00 PM
#2

okej det låter bra det , tänkte bara vad det innebär och om det tar sig sämre eller något men isåfall behåller jag dem gärna själv Glad planterade en hel del för ett par år sedan men nu har jag hållit upp ett par år men när jag hittade alla fröer igen så blev jag sugen igen Glad

helisa
1/25/10, 9:40 PM
#3

Plantera på bara, det som tar sig tar sig brukar jag tänka när jag hittar gamla påsar jag glömt att jag hade.

Jag älskar att slänga ner allt jag hittar i jorden, o det som tar sig det tar sig. Plockar ju oxå gärna fröer från köpta sommar blommor o provar att driva upp egna plantor till kommande år

kickboard
1/25/10, 10:16 PM
#4

Det som gror brukar också börja växa. Har många gånger sått överåriga frön med gott resultat.

HellviHumle
1/25/10, 10:44 PM
#5

Det enda som händer är att grobarheten minskar. Hur mycket är olika. Det finns frön som behåller god grobarhet i många år.
Oftast är ju lägre grobarhet inget problem då man ändå får gallra senare.

HH

helisa
1/25/10, 10:50 PM
#6

Jag sådde rödbetor första året jag hade huset, halva nuvarande trädgårn var ett enda stort land ca 700 kvm, så jag satte 2 påsar, en var en 10 år gammal som jag hittade hos mamma, den andra var färsk. Det var fröna från den gammla påsen som grodde o växte bäst

Annons:
Upp till toppen
Annons: