Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 3594 ggr
flugufrelsarinn
1/27/10, 2:17 PM

för kallt för januarisådd?

Jag vill ha en vacker trädgård. Har dock inte så mycket erfarenhet, satte igång förra året på våren, och nu börjar jag bli ordentligt trädgårdsbiten, men det är så mycket jag inte kan eller förstår mig på än, hoppas ni inte tycker min frågor är för dumma =)

Jag har köpt ett par fröpåsar som det står att frösådden ska sättas ut i krukor i skyddat läge, så tidigt som möjligt, gärna redan i januari..!?

Men det är ju jättekallt det här året, kan ju ingen gått miste om, fryser inte fröna ihjäl av den kraftiga temperaturväxlingen? På vissa andra påsar ska fröna stratifieras i kylskåp och ha ett par plusgrader iallfall. Jag tänker mig att den stackars januarisådden kommer sprängas inifrön av förfrysning.. För de ska ju ha vatten innan de sätts ut också? Eller är jag helt ute och cyklar?

=)

Annons:
kickboard
1/27/10, 3:06 PM
#1

Om du är nybörjare skulle jag rekommendera såna frön som inte behöver stratifieras. Mycket enklare med såna som kan sås inomhus i rumstemperatur från mars framåt.

flugufrelsarinn
1/27/10, 3:32 PM
#2

Heh. Jo jag vet men jag vill gärna lära mig.. Annars kommer jag ju ingen vart. Vill ha vackra perenner och inte bara en påse sommarblommor som man måste så om varje år =)

kickboard
1/27/10, 3:35 PM
#3

Det finns många perenner som inte behöver stratifieras. Jag har hållit på med trädgårdsarbete ca 30 år och stratifiering har jag bara provat några gånger och en gång har jag lyckats. I stället provade jag att så fröna som vanligt inomhus och de grodde lika bra då.

ikna
1/27/10, 4:07 PM
#4

Jag har sått frön som ska sås i krukor utomhus i februari-mars, men jag tycker också att det är alltför kallt, så jag har dem i förrådet ca 5 grader tills det blir lite mindre kallt ute. Om du vill, kan du ju vänta lite med sådden också.

Halvdansken
1/27/10, 7:25 PM
#5

Vad är det för växter?

Jag tycker det är enklare att köpa "färdiga" stauder.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

flugufrelsarinn
1/28/10, 12:22 PM
#6

Jag har "vanliga" fröer också som ska sås inomhus feb-mars också men några av påsarna som jag beställde var sånna som skulle ut i januari, om man nu ska följa instuktionen på påsen. Men jag tror nog jag väntar lite tills vargavintern lugnat ner sig…

men det var dom här iallafall:

krolliilja lilium martagon

rudbeckia "paradisio" echinea x hybrida

skogssmultron fragaria vesca

kungsängslilja fritallaria meleagris

dysterpenstemon "whipples" penstemon whippleanus

sharlakansakleja aquilegia canadensis

Annons:
Halvdansken
1/28/10, 4:21 PM
#7

Ska du så alla växter? Det kan ta lång tid.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

flugufrelsarinn
1/28/10, 5:49 PM
#8

Ja men det är kul att se om det blir nåt.. =)

flugufrelsarinn
1/28/10, 5:51 PM
#9

#5 Stauder är ett ord jag inte hört förut… Planta på danska?

kickboard
1/28/10, 6:20 PM
#10

Man vill ju helst att det ska bli något av fröna samma år, många år orkar jag inte vänta. Nåja, vissa kan vara tvååriga, dvs blomma först följande år. Det känns  bättre att köpa färdiga plantor av såna växter som tar många år på sig.

Halvdansken
1/28/10, 10:35 PM
#11

Suck…sorry, jag blandar ihop språken nu efter 10 år. Plus att jag aldrig haft trädgård i Sverige, så jag kan inte de svenska orden.

Stauder = perenner.

Ni får ursäkta.  Skäms

Hatar cancer och älskar vårlökar.

flugufrelsarinn
1/31/10, 11:41 PM
#12

ska man vattna medan man stratifierar föresten? det ska man nog inte tänker jag , det känns ju fel men jag frågar ändå..

flugufrelsarinn
1/31/10, 11:42 PM
#13

(ska man starta en ny tråd om man ställer en ny fråga i ens gamla fråga?) Obestämd

Annons:
SaJo123
2/10/10, 11:20 PM
#14

Jag har testat både med ettåringar och stratifiering. Det var lite tråkigt med de som skulle ha kyla - för det kom inte upp något, och så var det svårt att hålla reda på dem som kom upp och bara var småplantor som var gröna… Men inte blev något mer av… Det är inte bara svårt att få alla perenner att gro, ibland är det svårt att veta var man ska ha dem tills det blir större plantor av dem. Men jag försöker igen i år! :-)

Har sparat ett ställe där de får växa till sig om jag får dem att börja gro. Tänkte testa att ställa de kallt i skuggan ett par veckor och sedan ta in dem och hoppas att de tar sig.

Upp till toppen
Annons: