Annons:
Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 4165 ggr
Pernilla
2010-01-13 21:56

Potager-planering

Så här i vintermörkret vill man ju så gärna börja fundera på vårens och sommarens odlingar. Jag och familjen bor med en liten radhusträdgård där man inte får plats med allt man önskar men ändå en hel del. Jag klurar nu på att blanda några favoritgrönsaker och -blommor i ett par pallkragar till våren, det är såvitt jag förstår det man kallar potager.

Funderar nu på vilka grönsaker och blommor som gör sig bra ihop och skule gärna vilja ha tips från er erfarna människor. Vad har ni testat? Vad är snyggt? Vad är gott?

Hälsningar

Planerande Pernilla

Annons:
hindul
2010-01-15 21:29
#1

Jag har också pyttelite trädgård. Fast ändå mycket för att bo i lägenhet - alla 8 lägenheter i  huset har varsitt litet trädgårdsland på baksidan! Helt fantastiskt!

Jag är verkligen ingen van och erfaren odlare och trädgårdsskötare. Konstens alla regler känner jag inte till, så det blir rätt mycket improvisation! Men lite utdelning har det gett, så helt fel gör jag väl inte…

Jag vill få ut något med en gång av det jag odlar, när jag har så liten yta - vill inte behöva vänta till nästa år med att skörda. Så jag väljer mycket ettårigt. Då kan man ju också göra olika från år till år.

Med en liten trädgård blir man ju inte självförsörjande på grönsaker direkt, så jag väljer sådant jag kan "konsumera" bara för att få njuta av mitt odlingsintresse och kunna känna smaken av sådant jag odlat själv. Lite tidiga morötter t ex. Annars har jag allt mer gått in för att odla kryddörter. Vinterhärdiga sorter, som oregano, perslija, citronmeliss, pepparmynta, dragon, gräslök har jag nere i landet. Ettåriga, som basilika och timjan, har jag på balkongen. Färskt kryddgrönt är en helt annan sak än torkat, så det njuter jag av på sommaren. Men man kan ju faktiskt torka eller frysa in och använda på vintern, som en doft av sommaren!

Jag är faktiskt självförsörjande på vitlök! Sticker ner några klyftor i jorden på hösten och skördar lökarna nästa sensommar!

I år gjorde jag örtsalt av mina örter från i somras och gav min familj i julklapp! Trevligt och gott.

Lite brytbönor hade jag i somras. Det är tacksamt. Och ju mer man skördar, desto mer bönor får man. Har fortfarande kvar i frysen.

Blommor… Lavendel har jag en liten planta som står och doftar i ett hörn! Annars är ringblommor en favorit! Tacksamma att odla och så vackra!! Ätbara också - piffar upp vilken tråkig sallad som helst med lite ringblomskronblad strödda över. Man kan också göra hudsalva av ringblommorna och använda på självsprickorna på vintern!

Vill man ha blommor att arrangera buketter av, så är faktiskt många av kryddörterna vackra att använda som grönt i buketten. Citronmeliss t ex, eller slätbladig persilja. Eller dill! Eller varför inte några slanka gräslöksstrån? Pepparmynta går lite åt lila och är vacker tillsammans med blåklint eller rosenskära. Och morotsblasten är väldigt skir och vacker i en bukett!

Man kan också utvidga sin trädgård med krukor på trappan! Kanske med plocksallad i? En kruka med timjan på matbordet på altanen och hängande krukor med krasse. Gurkört är också ätbart och hög och imponerande mot en vägg eller ett staket!

Ska blommorna mer pryda trädgården, så tänk på stora blommor med lite starkare färg. Små pastellfärgade försvinner liksom bland allt annat i en trädgård.

Ja, så kloka och vetenskapliga råd kan jag inte ge, om vilka växter man ska plantera tillsammans för bästa resultat. Men det var trevligt att drömma om sommarträdgården en liten stund medan jag skrev ner detta!

SaJo123
2010-01-16 11:14
#2

Har haft pallkragar i två somrar. Det jag vill ha till nästa sommar är - Ringblommor (gör också salva och torkar kronbladen), persilja, gräslök, Tagetes, solros, ärter, brytbönor och sallad. Dill ska jag också ha… Röda och oranga blommor vill ja ha i år. Såg att fanns randiga rödbetor. Det lät kul också.

Pernilla
2010-01-17 22:51
#3

Tack för inspirationen! Smart att tänka att man bara ska välja det som man njuter absolut mest av själv. Funderar nu på att ha snygga sockerärtor på wigwam i mitten, olikfärgade morötter och krasse eller ringblommor - ni verkar vara starka förespråkare för det senare… :)

Det är skönt att drömma i januarimörkret…

SaJo123
2010-01-17 23:30
#4

Åh ja! Drömma är härligt! Har bläddrat i frökatalogerna och surfat på nätet. Man blir så sugen på att börja så - men jag ska hålla mig till mars i år. Har inte blats inne att förså för mycket. Tagetes finns sorter som man kan äta också. Och som sagt ringblommor. Och så är det snyggt med en solros också!

Det svåra är att välja - I år får det blir orange och rött och kanske någon lila blomma för att piffa till det!

anki1
2010-01-19 12:38
#5

Har 4 st pallkragar, en är sandlåda till mitt snart 2 åriga barnbarn, 1 hade jag ettåringar i som jag sådde själv, 1 hade jag jorsärtskockor i (jisses vad höga dom blev) han inte skörda dom, 1 är hittills oanvänd. men det ska nog bi nåt i den i år. kanske potatis.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Upp till toppen
Annons: