Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 2914 ggr
[Asta]
1/31/10, 11:01 AM

Ska man ta in sina perennkrukor?

Förra året hade jag en perennkruka ute, med edelweiss. Den lät jag vara ute tills det grodde och sedan omskolade jag de plantor som var i. I år får jag väl se om det verkligen var edelweiss eller om det var något annat.

I år har jag satt ut ett helt gäng med krukor. Nu sa någon till mig att de ska tas in igen efter några veckor. Hur ska jag egentligen göra?

Annons:
Åsa S
1/31/10, 11:34 AM
#1

Det finns mer än ett sätt.

1. Man kan härma naturen och låta krukan stå ute hela tiden och sedan gror det när våren börjar värma.

2. Man kan låta sådden stå ute 2-3månader (några veckor är oftast inte tillräckligt) och sedan ta in sådden och låta det gro inomhus, använder man denna metod bör man ha ett svalt och ljust ställe att ställa sådderna på när de har grott. Om det gror snabbt kan man även behöva extra belysning.

[Asta]
1/31/10, 11:37 AM
#2

Men då borde det funka att göra som jag tänkte från början? Dvs låta dem stå där ute och gro för sig själva. Eller är det bättre chans till grodd om man gör enligt det andra alternativiet?

Vi har en ouppvärmd ljus källare som skulle kunna fungera i och för sig.

Åsa S
1/31/10, 11:52 AM
#3

Båda sätten brukar funka, jag tycker ofta naturmetoden är enklast, men har man ungar, hundar och liknande som vistas mycket i trädgården framåt våren kanske lådorna är säkrast att ha inomhus medans de gror.

[Asta]
1/31/10, 11:54 AM
#4

Tack. Vi har varken ungar eller hundar så då testar jag nog med att låta dem stå kvar när det blir så dags. Det enda man får hålla koll på är haren, men den brukar inte vara just där.

Upp till toppen
Annons: