Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 5356 ggr
[Asta]
2010-01-17 17:54

Pelargonerna växer!!

Jag har pelargoner och fuchsia i källaren. Och eftersom källaren inte är uppvärmd så är där ganska kallt just nu. Ändå har pelargonerna börjat växa. Mårbackan står till och med där nere och blommar. Jag funderar på att börja plantera om dem. Men inte kan man väl låta dem stå kvar i källaren om man planterar om dem? Och inomhus är väl för varmt att ta dem?

Hur gör ni med era pelargoner?

Annons:
Åsa S
2010-01-17 18:22
#1

Låter som det är något varmt, fuchsior/pelargoner som ska vila i helt bör bara ha ett par plusgrader och då brukar de stanna av helt, så om det går så kan du ju sänka temperaturen annars kanske det går att sätta dit någon form av belysning som går på en timer, det är ju något tidigt att börja driva igång dem.

Jag har bara några pelargoner och de sover i förrådet i mörkret och kylan.

[Asta]
2010-01-17 20:24
#2

Kallt är där - men ljust. Där finns ingen värme överhuvudtaget så det går inte att sänka temperaturen mer än genom att öppna fönsterna. Inte många plusgrader där inte. Däremot är stora fönster så de står rejält ljust.

ikna
2010-01-18 14:56
#3

Mina som jag har inomhus 14 -18 grader och ljust, har också börjat växa. Dem har jag klippt ner, men väntar med omplantering tills februari.

De pelargoner jag har i övervintringstält i växthuset (utan extraljus, 2-10 grader), har blommat hela vintern, men de står stilla i växten. Här kommer jag att öka värmen i februari till 10-15 grader och då planteras de om och klipps ner.

Några pelargoner och fuchsior står avlövade och mörkt i ca 2-5 grader. De kommer fram i ljuset i slutet av januari.

[Asta]
2010-01-18 18:14
#4

Hm - de får väl stå där till februari och så planterar jag om dem då. Men då får de väl stanna i källaren efter omplantering.

Har du kvar dina i växthuset efter omplanteringen?

ikna
2010-01-19 14:29
#5

Jag startar i växthuset i februari, då gör jag bubbeltältet lite större och har övervintrare och nya sådder där. I övriga växthuset brukar det vara frostfritt då, så där har jag lite sådder också.

Tilda-T
2010-01-20 08:08
#6

Det är den här tiden på året som man önskar att man bodde i zon 1 eller högst 2, så att man kunde rivstarta redan i feb nu får man vackert vänta åtminstone till början på April annars blir man ruinerad när elräkningen kommer!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Annons:
[Asta]
2010-01-20 09:05
#7

Jag har inte något växthus så här få det bli källaren. Inte för att den går att värma upp den heller, men jag har den i alla fall. Och där är mycket fönster även om där inte är någon värme.

Tilda-T
2010-01-20 12:35
#8

Ljust och inte så varmt är väl alldeles perfekt!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Upp till toppen
Annons: