Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 4112 ggr
lislena
1/20/10, 7:36 PM

Heliotrop

Är det någon som vet något om denna blomma. Jag har läst på nätet men det står lite olika om den växten. Som jag har kommit fram till så har den en lång startsträcka fram till att den ska gro. Att man ska så den tidigt. Kan jag så den nu tro….den är 1-årig….

Annons:
Åsa S
1/20/10, 9:06 PM
#1

Man brukar odla den som ettårig men man ska kunna övervintra den ljust och frostfritt. Doftar gott, sås runt februari. Så i en låda med såjord ganska ytligt, fröerna har normalt sett låg grobarhet det är normalt för detta växtslag men man brukar ändå få ganska många plantor av en fröpåse. Det tar 1-4v innan fröerna gror, när plantorna har karaktärsblad kan man skola dem en och en i separata krukor.

lislena
1/23/10, 1:47 PM
#2

Tack Åsa S då ska jag försöka att göra så..Skrattande

petsson
1/25/10, 3:49 AM
#3

Prova att ta skott i Juli-Aug medan den fortfarande är växtvillig. Sätt 3-4 skott i varje kruka. Jag har satt skott både i vatten och direkt i jord, de har tagit sig. Moderplantan kan ju bli ganska stor, så några krukor med skott är lättare att övervintra när de hunnit rota sig. Ljust och svalt vill den stå.

lislena
1/25/10, 6:05 PM
#4

# vad bra att man kan ta sticklingar av den….det ska jag göra, bra med lite tips hur jag ska göra. Jag är ju inte så van. Glad

Upp till toppen
Annons: