Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 3308 ggr
740tjejen
1/27/10, 5:05 PM

Hur ska jag gå till väga

Har fått hem lite fröer, dock lite tidig toch så dom, men vill gärna veta i god tid hur jag ska göra. Fick ej med beskrivning. de fröer jag har är.

Vitt och rosa pampas gräs, hade tänkt ha dom i stora träkrukor.

Löjtnatshjärta vit tänkt ha i rabatt

Krollilja vit också rabatt eller kruka.

Tacksam för tips. Mvh hanna

Annons:
Åsa S
1/27/10, 8:56 PM
#1

Krolliljan och löjtnantshjärtat är snarare lite sent att så de behöver flera månaders kallstratifiering. Så fröerna ganska ytligt låt fröerna svälla inne några dagar och ställ sedan ut sålådorna i skyddat skuggigt läge.

740tjejen
1/27/10, 9:12 PM
#2

Kan ja ha dom i vedboden, enda stället som är skyddat och skuggit,

Åsa S
1/27/10, 10:13 PM
#3

Det ska vara skuggigt inte mörkt, det ska fortfarande vara hyfsat ljust till sådderna ex. på skyddad plats är under en buske, vid en husvägg, bara det inte är soligt, när vårsolen kommer så torkar lätt sådderna ut + till våren kan de små fröplantorna vissna i för starkt ljus.

Kan lägga till att du inte ska bli förvånad ifall du får vänta länge på blom, lökväxter tar ofta 5-7år på sig att blomma från frö + löjtnantshjärta tar en 2-3år från frö till blommande planta.

740tjejen
1/28/10, 7:52 AM
#4

Jo vedskjulet är väldigt öppet, nätväggar, men dock plåttak. Har dock ingen stans och ställa direkt ute, har massa snö överallt. Men jag kan prova.:) Men vad gör jag om de blir 10-20 minus ute då.

Åsa S
1/28/10, 8:49 PM
#5

Det gör inget att det är snö, skotta ett hål i snön ställ ner sålådan och skotta över snö (glöm inte göra dräneringshål i lådan ifall det inte finns)10-20minus för fröer som kallstratifieras är inga problem speciellt inte ifall lådan står under snön eftersom snö isolerar och när det behövs ljus som mest = när fröerna grott och då har snön smält.

740tjejen
1/29/10, 7:05 AM
#6

ååå tack :) nu har ja blivit lite klokare :)

Annons:
flaxss
1/29/10, 12:52 PM
#7

pampasgräset kan du så inne i såjord, så dom ytligt dom är ljusgronde.

skulle dom inte gro så kan du anitgen sätta ut sådderna eller sätta in dom i kylan i 1-2månader och sedan anitgen ta in dom igen i rusmtemp eller ha kvar dom ute.

740tjejen
1/29/10, 8:50 PM
#8

åå va bra :) va lite osäker på om ja skulle vänta med pampasgräset. :) tack

Upp till toppen
Annons: