Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 8906 ggr
ikna
2/6/10, 7:50 AM

sådder 2010

Vad ska ni så i år?

Min sålista:

  • Lobelia, blomstertobak, jättelilja, doftlilja, echinacea, gurkört, tagetes, vallmo, ringblomma, krasse, flitig lisa, klockranka, ipomea, solros, luktärt.
  • Chili, paprika, spetspaprika
  • tomater 'Dansk och 'Oregon spring', ampeltomat 'Tumbling Tom, aubergine 'Black beauty'
  • slanggurka, gul melon, vattenmelon
  • squash, kronärtskocka, fänkål, rotselleri
  • västeråsgurka, brytböna, bondböna, sockerärt
  • purjolök, vit lök, gul och röd lök
  • röd och grön romansallat, spenat
  • vitkål, rödkål, blomkål, broccoli, kålrabbi, grönkål, salladskål
  • rödbeta, morot, rädisa
  • dill, persilja,  basilika, portlak
Annons:
kickboard
2/6/10, 11:09 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Har inte riktigt börjat planera ännu, men av dina så måste jag välja åtminstone blomstertobak, som jag missade i fjol. De är lättodlade och fyller ut bra. Sedan är jag så förtjust i klängväxter av olika sorter så det blir säkert såna även i år: klockranka, fackelranka, spanska flaggan, blomsterböna, blomman för dagen. Ska söka någon bild som får illustrera sådana från fjolåret.

Halvdansken
2/6/10, 12:51 PM
#2

Att ni orkar! Jag sår nästan aldrig. Har strött ut Ringblommefrön en gång, som nu har självsått sig lite överallt. Tar också frön från Akelejorna och sprider ut där det passar, alltså lite mer av typen "flytta runt" än direkt organiserat.

Har dock inte börjat på köksträdgården än, när den kommer igång så kommer jag nog att pilla mer med fröer.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Branneli
2/6/10, 7:55 PM
#3

Jag hittade några pense-frön i ute-rummet, som nu finns i jord.

Annars är det väl gurka, som jag vill ha.

Resten(grönsaker) sätter jag direkt i jorden. Har mest perenner, vad det gäller blommor.

Jag längtar såååå efter våren Cool

740tjejen
2/8/10, 1:13 PM
#4

Jag har redan sätt frön i jord, har gjort om badrummet nere i källaren, så odlingsbänkar överallt. Det jag satt än så länge är. physalis, tomat röd och gul. paprika vit och gul. vit krollilja vit löjtnantshjärta. jordgubbe tempation tänkt som ampelgubbe. vitt och rosa pampasgräs :) sen ha rja ju några som ska direktsås, men dom måste ja tyvärr vänta med, har ju 70-80cm snö där de ska vara.

OleaViola
2/10/10, 12:07 AM
#5

jag har mycket fröer på gång i år tycker det är så himla kul att se plantorna växa upp från ingenting och så är det ju billigare än plantor är men allt går juinte riktigt att så …………

i år ska jag så penser, chili. tomater timjan gräslök ringblommor fänkål läkemalvor igen (blev bra förra året) Gurkört är ny luktärtor krasse citronmellis basilika persilja salvia pluss mycke annat……….. kan snart inte bärja mig längtar mycket efter våren nu

Branneli
2/10/10, 4:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Här i är de få pensefrön som fanns hemma.

Annons:
[BigMama]
2/10/10, 10:40 PM
#7

Bläddrar lite lätt i Impectakatalogen från och till, tänkte beställa ikväll, då det snart är dags för vissa sorter här norrut.

 Men Ikna! Sår du ALLA frön av ALLA sorter..?

Jag skulle jättegärna så allt möjligt jag med, men växthuset så pyttigt och karl´n min envisas med att vi ska ha en uppsjö tagetes (de håller ju sig fina hela sommaren och långt in på hösten).

Beställer alltid:

Morötter (nantes)

 Tomat av ngn sort

 Gurka, ibland avstår jag för att det blir så mycket ohyra på bladen.

Blomman för dagen

Tagetes, i år häcktagetes.

Dorotea

Tänkte testa i år:

Kapkrusbär (physalis)

Texaskrage

Trädgårdsverbena

Sedan beställer jag ibland från easyplant för de lite finare amplarna i entrén..

SaJo123
2/10/10, 11:08 PM
#8

Har beställt perennafrön. De kommer att blomma NÄSTA år - 2011… Suck…

  • Aster
  • Röllika -
  • Echinacea Purpurea - Solhatt
  • Flicköga

Och några ettåringar. Som blommar redan i år!

  • Zinnia
  • Tagetes

Har också gamla frön från förra året som jag ska så.

Grönsaker har jag inte funderat på än.

  • Plocksallad vill jag ha
  • Några tomater (kanske köper jag färdiga småplantor)
  • Chile hade varit roligt - men jag är nog sent ute… Enklare att köpa en planta eller två.

Blommor jag har frön till:

  • Solros
  • Ringblomma. Dessa måste jag ha för att torka

Tog frön i höstas från - ska bli kul att se om de tar sig.

  • Allium - ska testa och se om de tar sig.
  • Luktärt
  • Papaver - vallmo
ikna
2/11/10, 3:45 PM
#9

#7 Jag sår så många jag behöver av fröerna och spaprar resten till nästa år. Dessutom sår jag t.ex. tomat och paprika i två omgångar för att kunna skörda riktigt tidigt. Sallat förkultiverar jag och de första plantorna får växa i väthuset, nästa omgång planterar jag ute i mitten av april (med 2 lager odlingsväv vid behov) och nästa omgång planteras ut som pyttesmå. Sedan sår jag sallat var 4:e vecka hela sommaren och sista omgången växer i växthuset och skördas ända till november/december.

[BigMama]
2/11/10, 8:01 PM
#10

#9 Smurtigt! Visste inte att man kunde spara frön till nästkommande år.. Hmm, i så fall kan ju jag också odla fler sorter Glad!

Upp till toppen
Annons: