Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 4608 ggr
minnapinna84
2/15/10, 4:33 PM

Pelargonfrön

Hej,

var och kikade lite på plantagen här hemma i helgen och hittade små pelargonsticklingar. 4 st fick följa med mig hem. Får hoppas de klarar sig och växer upp till stora fina pelargoner :)

Nu till min fråga, vet att man kan plantera upp pelargoner från frön. Vart man kan hitta dem? är de svårt?
Tycker det roligaste är att plantera små frön och se de växa upp än att plantera små plantor och se de bli större (även om det oxå är kul, men mer "spännande" med frön) Glad

Annons:
Åsa S
2/15/10, 5:44 PM
#1

Pelargonfrön brukar finnas i fröställen i trädgårdsbutik, pelargonfrö är inget ovanligt. De brukar vara ganska lätta att föröka från frö, jan-februari är lagom tid att fröså.

Man kan även shoppa frö hos postorderfirmor som ex. impecta

SaJo123
2/15/10, 6:29 PM
#2

Frö med posten:

Sök på Pelagon i rutan till höger.

http://www.fromedposten.se/

Har beställt. De skickar fröna i ett vanligt brev. Brukar komma på 2 dagar! :-D

minnapinna84
2/16/10, 1:23 PM
#3

#1 Jag tittade i fröstället, men kanske får titta nogrannare nästa gång  Glad Ska kolla på impecta också, tack! Glad

#2 Tack för hemsidan, hittade jättefina där :) Ska beställa direkt! Åh vad roligt :)

Pulcherimas
3/3/10, 12:30 AM
#4

Det finns jättespännande pelargonfrö att buda på hos Tradea under rubriken "pelargoner". Odla.nu har en köp&sölj-sajt där det också brukar annonseras ut både fröer och sticklingar.

Jag hade turen att köpa fröer från en erfaren pellis-älskare och fick med mig några goda råd: nyp med t.ex en nagelsax av det allra yttersta delen av fröet, lägg dem i en kopp och slå kokhett vatten över, låt stå ett par dygn. På detta sätt väcker man upp frön som annars kan ta mycket god tid på sig att gro!!

mvh, Monica

Upp till toppen
Annons: