Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 3685 ggr
Maria
2010-02-28 09:38

Första sticklingarna

Fick lite vårkänslor igår när jag inhandlade årets första sticklingar. Det blev 5 stycken Fuchsior i olika blomformer.

Sååå roligtGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Asta]
2010-02-28 11:50
#1

Jag lyckades hejda mig och har bara köpt en fuchsia. Jag hoppas att mina fuchsia i källaren klarat vintern och i så fall har jag vad jag behöver. Men jag hade ingen helröd.

Sedan har jag köpt tre hängpetuniaplantor som jag satt i en kruka.

Plus att jag beställt fem pelargonsticklingar från Rockdala, något jag verkligen inte behöver.

SaJo123
2010-02-28 12:13
#2

Ska ta sticklingar av mina pelargoner. Har övervintrat de i fönstret i sovrummet… De börjar bli lite risiga och rangliga… Fuchsior hade jag fått av mamma förra våren och hann inte ta in dem innan frosten… Nu är de täckta med ett tjockt snölager…

Åsa S
2010-02-28 14:34
#3

Om det händer igen att fuchsiorna står ute i frost är det bra att veta att fuchsior ofta inte dör av några minusgrader. Mina stod ute 1-2 dygn i minus 6 grader ett år men jag tog in dem i förrådet (mörkt och några plusgrader) ändå trots att de var ganska genomfrusna och bladen var svarta. Jag tänkte kanske någon har lite liv i sig. Sedan shoppade jag hejvilt på trädgårdsmässan för jag tänkte de flesta är nog döda, det vara bara det att i stort sett alla levde i förrådet jag tror att bara 1st dog så den sommaren hade jag alldeles för många fuchsior.

Halvdansken
2010-02-28 14:54
#4

Satt och "bläddrade" igenom mina växtbutiker på nätet igår och gjorde önskelistor. Vill inte handla än, väntar tills det är ok att sätta ut det. Urrk, det är ett par månader till. Tror inte heller att de ha fullt sortiment än, tyckte det var en hel del som fattades.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

SaJo123
2010-02-28 19:19
#5

Tack Åsa S. Nästa gång så får jag ta in dem även om de fått en frostknäpp. Ångrar mig så nu när det är dax att dra igång säsongen igen..

SaJo123
2010-02-28 23:49
#6

Vet ni! Grannen kom förbi med en massa fuchsia-sticklingar!  Vilken lycka! Av pur glädje fortsatte jag med att ta sticklingar av mina pelargoner och så lite fröer… Hade bestämt mig för att vänta till mars… Men…

Glad Går det så går det! Mannen har lovat att fixa lite extrabelysning åt mig så jag inte behöver ha allt i köksfönstret!

Annons:
Maria
2010-03-07 14:38
#7

Idag har jag planterat om mina sticklingar och pelargonerna har blivit klippta och omplanterade. Övriga övervintrande växter har fått sig en rensning också.Glad

Dessutom har några tomatfrön hamnat i jordenFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

SaJo123
2010-03-07 14:46
#8

Sticklingarna som jag planterade förra veckan har börjat "knubba" till sig under lysröret. Kul!

Upp till toppen
Annons: