Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 4195 ggr
Pulcherimas
2010-03-03 00:13

Kruk-fråga!

Hejsan

Jag undrar lite över tegelkrukornas vara eller ickevara. Fick idag hem de nya pelargonskotten jag beställt och planterade genast ner dem i bästa pelargonjorden. Hälften av dem hamnade i nyinköpta, lätta, tegelkrukor, en i plastkruka och resten i gamla, lite tyngre, tegeldito.

Kände mig först jättenöjd, men när jag efter ett par timmar rörde vid några av de nya krukorna, fann jag att de var iskalla! Trots varmt inne, blötläggning i ljummet vatten och att de stog på en varm akvarieramp!!!

De gamla tegelkrukorna var inte alls så kalla. Varmast var plasten. Så….. nu har jag gjort om nästan hela klabbet och satt allihop i plast. Blöta och kyla lär ju annars inte främja rotningen.

Så min undran; är det sämre kvalitet på nya tegel än på gamla?? Har alltid fått höra att plast inte ska användas, annat än till frösådder. Att de inte andas, håller vatten etc. Hur gör ni andra??

mvh, Monica

Annons:
kickboard
2010-03-04 12:07
#1

Tror inte att det gör någon större skillnad vilken sort du väljer. Det är väl bara hur vi subjektivt känner temperaturen utanpå krukan, för den måste ju vara samma som rumstemperaturen i alla fall.

Jag använder blandat av båda sorterna beroende på vad som råkar passa i storlek. Har just planterat om mina krukväxter och det är väl 50/50 av terracottakrukor och plast och alla trivs lika bra vad jag kan se.

pyromanen
2010-03-04 16:27
#2

Terrakotta är  inte vattentätt utan det dunstr hela tiden lite fukt från ytan, avdunstning är energikrävande och energiåtgången innebär temperatursänkning.  Störst blir effrekten om det är torrt i luften, är det rejält fuktigt händer knappt något.  Det är denhär principen som utnyttjats förr t.ex. i medelhavsområdet för att hålla dricksvatten svalt -att förvara vattnet i stora terakottakärl.  Då kan det en het sommardag kanske vara 40 grader i luften men 12 grader i driksvattnet! (fast så stor avkylningseffekt kräver mycket torrt och varmt väder).

Temperaturen i lerkrukan behöver alltså inte alls vara lika hög som i rummet. - är det torrt i rummet är tempen troligen lägre i krukan.  Men det går ju att mäta för skoj skull med en termometer :-)

Fast detta förklarar ju inte skillnaden på gamla och nya lerkrukor…

Pulcherimas
2010-03-04 16:31
#3

Tusen tack "pyromanen", nu är jag inte lika förbryllad längre!! (Och lite klokare Cool )

mvh, Monica

SaJo123
2010-03-04 20:11
#4

Det kanske är olika hårda krukor. Tänker mig att en porös kruka "andas" mer än en som är tätare…

SaJo123
2010-03-04 20:12
#5

En gammal kruka kanske har blivit mer "igenslammad" i porerna…

pyromanen
2010-03-04 22:35
#6

#5 låter mycket troligt det med igenslamningen.  Om man bränner keramiken vid högre temperatur blir den tätare, blir det tillräckligt hög temp så sintrar leran (blir då helt vattentät) så det är klart att det finns gradskillnader, men om det är samma sorts industritilverkade standardkrukor som jämförs då är det nog inte så stor variation, då tror jag mer på din igenslamningsteori Glad

Annons:
kickboard
2010-03-05 11:56
#7

Kom på en idé och tog min digitala ugnstermometer och stack ner den i olika krukor som står i samma fönster.

Resultatet visar ett kast på en grad till plastkrukornas fördel - 19 grader i terracottakrukorna och 20 i plastkrukorna. Den skillnaden känns inte särskilt utslagsgivande, men dock föreligger en skillnad.

pyromanen
2010-03-05 14:37
#8

#7 kul att du testade :-)  1 grad har ju knappast nån betydelse. Hade det varit jätteskillnad hade det väl varit välkänd också….  vore kul att testa mäta tempen i lite olika väer och olika luftfuktighet och se hur mycket det kan vairera :-9

kickboard
2010-03-05 14:56
#9

Fast inomhus är det ungefär samma väder hela tiden:) Det var ca 3 grader kallare i krukorna än i själva rummet.

pyromanen
2010-03-05 17:02
#10

Luftfuktigheten inne kan variera jättemycket!  Kan vara så låg som 10-20% inomhus när det är många minusgrader ute på vintern och över 90% en varm regnig sommardag. Ju lägre luftfuktighet ju mer fart på avdunstningen…

Upp till toppen
Annons: