Annons:
Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 4034 ggr
batski
2/17/10, 4:10 PM

Flytta på julrosor och plantera dem i kruka?

Går det bra att gräva upp julrosor som har stått i jorden i flera år och plantera dem i krukor? I så fall vad ska man tänka på när man gör det? När på året är det bäst att göra det? Och hur stora ska krukarna vara?

Annons:
Halvdansken
2/17/10, 4:17 PM
#1

På egen risk. Vad jag vet så gillar de INTE att bli flyttade på. Jag lyckades ta död på 3 st, bara genom det. Så om du provar, gräv stort, så du inte skadar rötterna.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

batski
2/17/10, 4:26 PM
#2

Då vet jag det. Tack! Hur många flyttade du på då de där 3 dog?

Halvdansken
2/17/10, 10:34 PM
#3

tre…

Hatar cancer och älskar vårlökar.

batski
2/18/10, 12:53 AM
#4

Oj! Det gick inte alls bra mao Obestämd

Halvdansken
2/18/10, 10:54 AM
#5

Nä, det var nog ett av de mest misslyckade projekten hittills.

Jag hade nog lyckats bättre idag, när jag vet att det kan bli problem med dem. Det var en av de första sakerna jag gjorde som nybliven trädgårdsägare, de stod väldigt mycket ivägen.

Man lär sig tack o lov!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

batski
2/18/10, 11:34 AM
#6

Trist när det blir så men det är ju svårt att veta hur man ska göra när man är nybörjare. Kan årstiden spela roll också?

Annons:
Halvdansken
2/18/10, 12:11 PM
#7

Tja… Det är alltid en ide att vänta tills blomningen är klar - vilket ju inte är det stora problemet med julrosor, eftersom man inte är så aktiv mitt i vintern. Jag flyttade dem på sommaren, tror att det blev för torrt. Eller nåt.

Okunskap och entusiasm kan vara en dålig kombination! Skrattande

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Åsa S
2/18/10, 12:52 PM
#8

Sommaren är nog den sämsta tiden överlag för flytt av växter.

Jag har flyttat julrosor och det har inte varit några problem jag tog plantor från mormor och morfars trädgård på våren, hösten borde också funka som flyttningstid, kom bara ihåg att julrosor inte vill placeras på det soligaste stället man har lite mera skugga gillar de men det behöver inte vara total skugga.

Halvdansken
2/18/10, 2:34 PM
#9

Jo, sommaren är nog den sämsta tiden, men det är ju då man har tid och det är då plantskolorna har mest växter.

Så jag både flyttar och planterar på sommaren, så får jag passa med vattnet istället.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

batski
2/18/10, 4:43 PM
#10

Halvdanske: Haha ja entusiasm brukar vara bra men kanske inte just i kombination med okunskap Tungan ute

Åsa S: Tack så mycket för info! Jag får försöka göra det på våren eller vänta till september. Skulle det av någon anledning inte gå får jag istället se till att vara ordentlig med vattningen som Halvdanske säger.

Upp till toppen
Annons: