Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 8403 ggr
Myto
2/22/10, 2:50 PM

Mårbackapelargoner

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

I förra veckan köpte jag två små efterlängtade mårbacka, har haft dem i mitt sovrumsfönster. Nu börjar de se lite risiga ut. För att vara ärlig ser alla våra krukväxter ganska så ledsna ut. Tror det har att göra med kylan som tvingar elementen i vår nya lägenhet att bli skållheta. Har nu flyttat dem till byråerna en bit ifrån, de står fortfarande ljust och vattnar så fort de känns uttorkade.

Finns det något mer jag kan göra? Älskar att ha växter hemma, speciellt pelargoner. Vill inte att lägenheten blir stället krukväxter går för att dö på.

(Bifogar bild på underverken).

Annons:
Åsa S
2/22/10, 3:56 PM
#1

Det är fel årstid att köpa pelargoner i blom. Pelargonerna är hårt drivna i mycket konstbelysning just nu och mår inte bra av att hamna i våran rumsmiljö så de brukar snabbt bli risiga. Pelargoner är ju inte en växt som trivs speciellt bra i inomhusmiljö. Pelargoner är dock tuffa så även om de kommer få gulaktiga vissna blad, vissna blommor och dyl. så brukar de över leva och mår bättre då sommaren kommer då de kan få mera ljus (de vill hellst vara ute under sommaren)

Åsa S
2/22/10, 3:56 PM
#2

Det är fel årstid att köpa pelargoner i blom. Pelargonerna är hårt drivna i mycket konstbelysning just nu och mår inte bra av att hamna i våran rumsmiljö så de brukar snabbt bli risiga. Pelargoner är ju inte en växt som trivs speciellt bra i inomhusmiljö. Pelargoner är dock tuffa så även om de kommer få gulaktiga vissna blad, vissna blommor och dyl. så brukar de över leva och mår bättre då sommaren kommer då de kan få mera ljus (de vill hellst vara ute under sommaren)

Myto
2/22/10, 4:53 PM
#3

Vad typiskt, nu vet jag i alla fall till nästa gång! Ska leka doktor och hoppas på det bästa. Tack så mycket för infon!

Magi-cat
3/1/10, 12:42 PM
#4

jag tror att de kryar på sig i vår! Glad De är livskraftiga och vet när det är dags att sätta igång!

Mina brukar kunna se hemska ut, men allt det är glömt under växtsäsongen när de blommar och växer!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

SaJo123
3/1/10, 8:35 PM
#5

Hur går det med pellisarna? Jag har tagit sticklingar av mina och stoppat ner i såjord!

[Asta]
3/4/10, 10:27 PM
#6

Lyckas man bara hålla liv i pelargonerna tills man kan ställa ut dem så kommer de att bli jättefina i sommar. De behöver inte se mycket ut för världen, de brukar bli fina ändå.

Annons:
Myto
3/8/10, 12:30 AM
#7

Jag har tagit ned lite ledsna blad och de vissnade blommorna, de ser lite mindre ut men de skjuter ut väldigt många skott. Faktiskt så ser de hyfsat pigga ut (har varit lite si och så med ompysslingen, har varit sjuk i 3 veckor!).

Man kan äntligen börja ana hur otroligt fina de kommer bli, blir så glad av att se dem! En fråga till nu när jag ändå har er på kroken ;) Bor mitt i en stad, mår de sämre av avgaserna om man ställer ut dem på balkongen?

Tack!

SaJo123
3/8/10, 7:49 PM
#8

Nej, jag tror de trivs att vara ute. Hade mina pelargoner ute hela sommaren när jag bodde i Stockholm och mitt i Göteborg!

Upp till toppen
Annons: