Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 4958 ggr
mariatingsund
2010-03-07 11:40

Större rötter - större krukor?

Vad gör ni när krukväxterna har blivit större och rötterna fyller hela krukan? En sak är delning där det går att göra. Men växter som t.ex Benjamin fikus eller liknande, planterar ni om dem i en större kruka med ny jord, eller skär ni bort rötter och lägger till ny jord i samma kruka? Hur i så fall?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annons:
kickboard
2010-03-07 12:35
#1

Brukar plantera om i en större kruka när rötterna visar att krukan är för liten, men skär inte bort några rötter.

Maria
2010-03-07 14:41
#2

Jag brukar heller aldrig skära bort rötter.

Problemet är ju bara att dessa växter får ju ibland stanna i en stor kruka. Man kan liksom inte ha större kruka för varje år. Så tillslut står de där i en maximalt stor kruka i flera år och då vet jag inte riktigt hur man ska göraObestämd

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Asta]
2010-03-07 14:51
#3

För min del beror det på om jag vill att växten ska bli större och kanske även beroende på vad det är för växt. Vill jag inte att den ska bli större så skär jag faktiskt bort rötter. Jag har aldrig haft någon växt som dött av det. De stannar upp lite, men det är ju precis det jag vill. Vill jag däremot ha den större så ökar jag bara på krukstorleken.

Branneli
2010-03-07 17:42
#4

Större krukor.

När det krävs krukor som är av "stå-på golv-storlek", så kan jag plantera i skott från ampellilja/vandrande jude/fredskalla, för att dölja jorden.

mariatingsund
2010-03-07 18:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Så tillslut står de där i en maximalt stor kruka i flera år och då vet jag inte riktigt hur man ska göraObestämd

Det är ju just det jag menar. Jag har en massa jättekrukor, och har ingen lust att få in ännu större i huset. En exempelbild kommer här.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

anki1
2010-03-08 15:03
#6

I en del fall skär jag rötter, tex mina clivia. Då jag inte har så breda fönsterbrädor och krukorna blir väldgt stora och tunga.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Annons:
Upp till toppen
Annons: