Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Krukväxter, utomhus och inomhus

Större rötter - större krukor?

2010-03-07 11:40 #0 av: mariatingsund

Vad gör ni när krukväxterna har blivit större och rötterna fyller hela krukan? En sak är delning där det går att göra. Men växter som t.ex Benjamin fikus eller liknande, planterar ni om dem i en större kruka med ny jord, eller skär ni bort rötter och lägger till ny jord i samma kruka? Hur i så fall?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Anmäl
2010-03-07 12:35 #1 av: kickboard

Brukar plantera om i en större kruka när rötterna visar att krukan är för liten, men skär inte bort några rötter.

Anmäl
2010-03-07 14:41 #2 av: Maria

Jag brukar heller aldrig skära bort rötter.

Problemet är ju bara att dessa växter får ju ibland stanna i en stor kruka. Man kan liksom inte ha större kruka för varje år. Så tillslut står de där i en maximalt stor kruka i flera år och då vet jag inte riktigt hur man ska göraObestämd

/Maria

Anmäl
2010-03-07 14:51 #3 av: [Asta]

För min del beror det på om jag vill att växten ska bli större och kanske även beroende på vad det är för växt. Vill jag inte att den ska bli större så skär jag faktiskt bort rötter. Jag har aldrig haft någon växt som dött av det. De stannar upp lite, men det är ju precis det jag vill. Vill jag däremot ha den större så ökar jag bara på krukstorleken.

Anmäl
2010-03-07 17:42 #4 av: Branneli

Större krukor.

När det krävs krukor som är av "stå-på golv-storlek", så kan jag plantera i skott från ampellilja/vandrande jude/fredskalla, för att dölja jorden.

Anmäl
2010-03-07 18:14 #5 av: mariatingsund

Så tillslut står de där i en maximalt stor kruka i flera år och då vet jag inte riktigt hur man ska göraObestämd

Det är ju just det jag menar. Jag har en massa jättekrukor, och har ingen lust att få in ännu större i huset. En exempelbild kommer här.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Anmäl
2010-03-08 15:03 #6 av: anki1

I en del fall skär jag rötter, tex mina clivia. Då jag inte har så breda fönsterbrädor och krukorna blir väldgt stora och tunga.

Anmäl