Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 10086 ggr
Maria
3/14/10, 3:30 PM

Fuchsia

Jag har blivit väldigt förtjust i Fuchsia och har två som har överlevt vintern och den stora har redan börjar sätta knopp.

Jag har inhandlat 5 olika sticklingar som tagit sig bra.

Har ni bra skötseltips för Fuchsia? Jag har förstått att det är en ganska tålig växt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
SaJo123
3/15/10, 9:53 PM
#1

Det är växter som trivs i halvskugga och inte för torrt. Jag klarar pelargoner bättre. De tål att torka ut då och då! :-)

[Asta]
3/15/10, 11:32 PM
#2

Jag har förälskat mig lite i både fuchsia och pelargoner. Jag har pelargonerna på framsidan i söderläge och fuchsian på baksidan i norrläge. De trivs jättebra där. Jag köpte en bok om fuchsia och iden står det att när man väcker dem på våren så ska man plantera om dem i en mindre kruka än vad de stod i innan och sedan ska man plantera om dem i större krukor när de fyllt den mindre krukan med rötter. Dock inte någon mer omplantering efter midsommar.

Sticklingar - toppa dem. Men det tar 6-8 veckor till blomning efter sista toppningen (enligt boken). Jag gjorde träd av två av mina sticklingar förra året - blev väldigt fint.

Jag tycker att fuchsiorna var väldigt lättskötta. Eftersom de står i skuggan större delen av dagen så blev de inte speciellt torra. De tål att de blåser och de tål att det regnar, men de vill inte stå i solen.

Jag är inte någon expert, men är det något speciellt du undrar så kollar jag gärna i min bok.

Det här är mina fuchsior någon gång i mitten av förra sommaren, de var betydligt större i slutet av sommaren.

Maria
3/16/10, 7:29 AM
#3

Åh, tack så mycket för fina tips. Vilka vackra bilder. Den stammade var jättefinGlad

Mina två stod i ganska mycket sol förra sommaren men blommade otroligt ändå. Jag fick dock vattna ordentligt varje kväll.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Asta]
3/16/10, 9:15 AM
#4

Ja - de fungerar säkert i solen också, men det ligger visst inte i deras ursprung. De är lite som rhododendron. De kan ju också fungera i solen, men de trivs bäst i lite rörlig skugga eller vad det nu heter. Ett tips som också fanns i boken var att ställa en mindre kruka inuti en större och så fylla mellanskillnaden med lecakulor. På så vis blir inte innerkrukan så varm och växten blir inte så torr. Det var ett tips för de fuchsior som står mer i solen.

Branneli
3/16/10, 7:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag kan dela med mig av min erfarenhet av dessa vackra växter.

Vi hade dem hängandes intill väggen på vår altan. Där trivdes de inte.

Jag vet inte om det blev för varmt eller ingen sol Obestämd

Jag vet inte om det syns så bra men de hängde 3 st , på vardera sida,på väggen…

SaJo123
3/16/10, 10:38 PM
#6

Åh! Jag har inte toppat mina - kan de bli så där fina uppstammade då?

Annons:
[Asta]
3/16/10, 11:27 PM
#7

Det var ganska lätt att stamma den. Knipsa bort alla skott som vill åt sidorna. som på en tomatplanta ungefär. Lämna dock kvar de löv som sitter direkt på stammen, de kommer att trilla av sen när stammen börjar "träa" till sig. Ge den en pinne att stötta sig emot när den blir högre. När skottet blir så högt som du vill ha "trädet" så knipsar du av toppen. Beroende på fuchsiasort så kan du behöva toppa ett par gånger till för att få den buskig.

Du behöver ha en pinne som stöd hela sommaren.

Mitt träd som du ser på bilden var ett skott som jag köpte i februari/mars som blev så stort samma sommar. Jag vet dock inte om de överlevt vintern ännu.

SaJo123
3/18/10, 10:54 PM
#8

Jag har toppat några sticklingar och några har fått fortsätta växa. Vet inte om jag ska försöka stamma upp någon av dem. Ska se om någon "verkar ha potential". De jag toppade började växa lite krokigt redan….

zabelle
3/23/10, 4:50 PM
#9

#8 Du får hjälpa skottet med en blomsterpinne för att få en rak stam.

Zabelle   

SaJo123
3/23/10, 11:01 PM
#10

Aha! Det har jag inte fattat! Men räcker det att ställa ner en pinne? Ska man binda fast den?

zabelle
3/24/10, 8:48 AM
#11

#9 Du kan försiktigt binda upp sticklingen längst med pinnen Glad

Zabelle   

Maria
3/24/10, 8:55 AM
#12

#11 Jag brukar köpa gröna små platsklämmor i två olika storlekar som säljs i blomsterhandeln. Jag använder dessa överallt där det behövs och de går att återanvända också.Glad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

zabelle
3/24/10, 9:04 AM
#13

#12 Samma sort som brukar sitta på Orkidéer? Va bra om man kan köpa dem "lösa", det visste inte jag. Tack för tipset!!

Zabelle   

Annons:
Maria
3/24/10, 9:09 AM
#14

#13 Nej, inte sådana klämmor.

Dessa ser ut som en liten grön plastring som är öppen i ena delen med två små piggar för att vidga ringen. Jag har köpt påsar där det ligger två storlekar i.

Jag tycker att de är jättebra. Orkidéeklämma har ju en förmåga att just klämmaObestämd

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

zabelle
3/24/10, 9:45 AM
#15

#14 Ska kolla efter såna, bra med olika storlekar. Glad

Zabelle   

Branneli
3/24/10, 3:53 PM
#16

Psst, det går bra med hårklämmor Flört

SaJo123
3/24/10, 7:00 PM
#17

Bra tips!

[Asta]
3/24/10, 8:34 PM
#18

#14 sådana brukar jag också köpa. De är snälla mot växterna

Maria
4/14/10, 12:31 PM
#19

Nu kommer ytterligare en fråga.

Sticklingarna mina börjar bli ordentliga små träd (jag har t.om tagit nya sticklingar av dessa)

När kan man sätta ut de kraftigare krukorna tror ni? Det är visserligen tåliga blommor men hur kallt kan de tåla i nattemperatur?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

ikna
4/14/10, 6:32 PM
#20

Är de bara ordentligt avhärdade, kan de tåla åtminstone 0 grader. Jag håller själv på att avhärda och sätter ut dem i slutet av april-början av maj.

Annons:
Upp till toppen
Annons: