Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 9510 ggr
[Saiva]
2010-03-13 00:45

Så lök, skörd i år?

Om jag vill ha röd eller gul lök i år… Räcker det med att sätta frön för att få fin lök den här säsongen eller måste jag sätta "sättlök"? Någon sa till mig att om jag sätter frön bara så kommer jag inte ha färdig lök förrän nästa säsong. Stämmer det? :o/

Annons:
ikna
2010-03-13 09:05
#1

Om du ska så direkt på växtplatsen, så hinner det nog inte bli någon lök i år, men om du driver upp dem i växthus så kanske det hinns med. Det bästa är nog att förkultivera i växthus redan i januari/februari.

Åsa S
2010-03-13 09:41
#2

Runt påsk sår vi vanlig lök på jobbet den brukar inte behöva riktigt lika lång förkultivering som purjo. Vi brukar så runt 3-5 frön per plugg, vill man ha stora lökar sår man färre. Plantorna brukar vara lagom att plantera ut strax innan skolavslutningen då traktor och planteringsmaskin far ut på fälten så vi får ner dem. Till hösten skördar vi, lägger dem i torken och lagrar.

Väldigt få yrkesodlare använder sättlök, sättlök blir dyrare, går lättare upp i stock samt de lökar man får från sättlök blir något lösare och kan inte lagras lika länge som frösådd lök.

ikna
2010-03-13 14:09
#3

Tack för det Åsa! Glad

Jag har alltid hört att om man frösår lök, blir det skörd först året därpå, men om man förkultiverar tidigt, hinner den bli klar samma år. Jag sådde i februari och hoppas kunna plantera ut dem i mitten av maj. Men vilken tid fröna tog att gro Förvånad

Åsa S
2010-03-13 14:24
#4

Det brukar inte ta lång tid för lök att gro runt 1-2v brukar vara normalt (lite för gammalt frö kan dock ta något längre tid), kanske du täckte fröerna för mycket de brukar gro snabbare ifall man behandlar dem som ljusgroende och ex. inte täcker alls med jord (enbart plast) eller täcker med perlit/vermiculit som släpper igenom ljus.

ikna
2010-03-13 17:29
#5

Okej, jag ska prova att så utan att täcka fröna nästa gång. Tack för tipset!

Halvdansken
2010-03-13 20:35
#6

Var köper man lökfröer? Jag tror aldrig jag sett det.

Om man tar frö från prydnadslökar (olika Allium) så tar det många år innan det blir nåt av dem, varför går det så fort med mat-lök?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
[Saiva]
2010-03-14 13:08
#7

Åh tack för svar! Då ska jag sätta frön idag! :oD Valde röd lök. :o)

#6 Jag köpte mina på Plantagen, det fanns jättemånga olika! Rödlök, gul lök, silverlök, salladslök etc etc etc… :o)

Anders 50
2010-03-14 19:05
#8

Jättebra info om lök!  Har alltid satt sättlök och sedan haft problem med att lagra dem.

Så nu ska jag skaffa frö!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[Saiva]
2010-03-24 20:24
#9

En fråga till… Det ska visst vara problem med att löken ofta vill gå i blom. Hur gör man på bästa sätt för att undvika att den går i blom? Jag har satt röd lök direkt från frö.

pamina
2010-03-24 21:44
#10

Hej! Jag hoppar in i tråden. Vi sådde purjo förra året men det var nog alldels försent, det blev bara små trådar av dem så jag lätt de flesta stå kvar över vintern som ett expriment. Är det någon som har erfarenhet av ett sådant förfarande? Kan jag räkna med att de fortsätter att växa tror ni?

Åsa S
2010-03-24 22:13
#11

#9 Lök är 2-årig och blommar efter en vinter. Utsätter man löken för kyla ex. genom att plantera ut för tidigt el förvarar sättlök i kylen så lurar man löken att tro att vintern har varit och den börjar då blomma. = undvik att utsätta löken för låga temperaturer ifall du vill undvika blomning.

[Saiva]
2010-03-24 23:32
#12

# 11 Åh, tack för svar! :oD

Men hur låga är "låga temperaturer"? :o/

ikna
2010-03-25 06:37
#13

#10 Jag brukar alltid låta purjon stå kvar över vintern, men man får vara snabb att skörda på våren, för de går snabbt i blom och blir träiga.

I år har vintern dock varit så hård att all purjo dukat under Gråter

Annons:
pamina
2010-03-30 13:51
#14

#13 Tack för svar, det blir spännande att se då hur det har gått. Sist jag var på landet var det fortfarande djup snö men nu borde det ha smält undan, i alla fall lagom till påsk när jag åker ut igen. Om inte annat så kanske det blir några vackra blommor!

Upp till toppen
Annons: