Annons:
Etikettannat-som-lever
Läst 5259 ggr
vojsan
2010-03-13 17:11

Kiwi

Hejsan

Är det någon som vet hur man kan veta skillnad på han och hon plantor? Jag har planterat mina kiwisar från frukt jag köpt i affären…

Någon ide´?

Annons:
Åsa S
2010-03-13 18:19
#1

Det går inte att se förrens de blommar.

Yvve
2010-03-14 00:34
#2

Hur länge sedan sådde du dom?? Nyfiken Glad

vojsan
2010-03-14 19:19
#3

ca  3 veckor sedan sådde jag dem…

Men ser jag på blommorna att de ser olika ut eller hur ser jag på blommorna ?

Åsa S
2010-03-14 21:50
#4

Honplantan har honblommor med pistiller, hanplantan har hanblommorna med ståndare. Blommorna är inte så jättestora men med en lupp el. ett hyfsat bra förstoringsglas kan man nog se. +Du har många år på dig att kolla blombilder på nätet kiwi sätter oftast inte frukt förren efter en 4-5år el. så + de behöver kall vintervila.

[Sephrenia]
2010-03-15 00:18
Åsa S
2010-03-15 08:15
#6

#5 Japp det finns självpollinerande kiwi men det får man inte från frön ur en vanlig kiwi som inte hör till samma art som Issai. Issai är dock så dåligt självfertil att jag tycker det är lurendrejeri att sälja den som självfertil. +Issai är den minikiwi som har sämst smak.

Annons:
[Sephrenia]
2010-03-15 08:21
#7

#6 Ah, jag har kollat på att köpa en sådan att ha på balkongen men sambon stoppade mig eftersom han inte gillar kiwi och jag är allergisk så det kändes som en waste..

Men hur funkar självpolineringen i praktiken? Antar att det är ett könsneutralt träd.

Åsa S
2010-03-15 08:37
#8

Det är inget träd det är en klängväxt och pollinering funkar som för det mesta annat = insekter som placerar pollen på pistillen, självfertila sorter har både ståndare och pistill i blomman = de är tvåkönade. Många tvåkönade växter har dock ett inbyggt hinder i sig så de inte kan befruktas av eget pollen utan måste ha pollen från en annan ur samma släkte ex. många av våra fruktträd är så. (Kan även tillägga att Bakker inte är någon höjdarfirma att handla av, söker man på odla.nu och allt om trädgårdsforum så hittar man en hel del mindre bra saker)

vojsan
2010-03-15 16:53
#9

Meh vad tråkigt jag vill ha kiwi till hösten haha…

Men men det blir spännande att se hur de utvecklar sig och studera dem om det är flickor eller pojkar :)

Jag har sett att man kan köpa kiwi frön men det verkar inte lika skoj, mer spännande att prova sådana som man har ätit själv…

Har planterat litchi som nu oxå börjar bli stor, men läste att jag måste vänta en sådär 9 år innan den blommar…:S

Upp till toppen
Annons: