Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 5988 ggr
[Daisy-Moa-Elsa]
2010-04-04 12:32

Plantera bland sten

Har inte den ideala tomten för att gräva ner, den är sten och stenkross. Tomten är full med träd, björkar, enar, tallar, alar och granar som jag skulle tro alla är självsådda.

Jag skulle så gärna vilja ha ett fruktträd men vet inte om jag ens har nån chans att få det att överleva…..nån som har några tips att ge? Ett litet körsbärsträd vore fantastikst men finns det fruktträdsorter som har större chans att klara en sådan plantering så kör jag på det.

Annons:
Åsa S
2010-04-04 18:02
#1

Kanske något buskkörsbär kan funka i det läget ifall du blandar ner så mycket mullrikt material du kan, var noga med att lösa upp ev. rotsnurr  + Ser till att vattna busken. Och när man vattnar ska det vara rejäla rotblötor så det blir blött på djupet då söker sig rötterna nedåt, inget småskvättande och inte vattning varje dag för då lägger sig rötterna på ytan och blir ännu mer torkkänsliga.

Buskkörsbären är dock surkörsbär den typen man har till saft och sylt, oftast är de tåligare än sötkörsbär (=bigarrå).

ex. på buskkörsbär

Lettisk låg ca 2m hög

Nordia ca 3m hög

Kirsa ca 3-4m

Berit (höjd?) ska vara något sötare, är dock svår att få tag på.

[Daisy-Moa-Elsa]
2010-04-04 18:37
#2

Det där låter inte alls dumt inte med buskkörsbär, gör gärna saft/sylt ellr paj på dem. Tack så hemskt mycket Skrattande

Upp till toppen
Annons: