Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 3777 ggr
[Sephrenia]
2010-03-18 23:51

Idealiska krukan?

Vad är den idealiska krukan för fågelbobräken?

Annons:
Åsa S
2010-03-20 10:19
#1

Växter bryr sig inte om vad du odlar dem i bara det inte är för stort eller smått, om det är en superdyr kruka eller ett gammalt mjölkpaket du odlar i bryr sig inte växten om.

+Man bör ha lämplig jord i detta fall krukväxtjord med små lecakulor i. Samt det ska ALLTID finnas dräneringshål.

[Sephrenia]
2010-03-20 11:29
#2

#1 jag tänkte mer på att folk brukar säga att dom inte vill ha djupa men breda för de har inte djupgående rötter, eller tänker jag på fel växt?

Halvdansken
2010-03-20 15:02
#3

Hur kan en kruka bli för stor? Alla mina ormbunkar (om vi nu tar det exemplet) står ute i mitt woodland, och det är ju en jättestor "kruka".

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Sephrenia]
2010-03-20 15:53
#4

Nvm låter som om jag mer kommer bli dumförklarad över detta ämne, det var bara saker jag hört och läst.. därav blev jag osäker för jag tycker ju att kan de leva i backen så kan de leva överallt..

Halvdansken
2010-03-20 16:38
#5

#4. Jag reagerade faktiskt på Åsas svar "… bara det inte är för stort eller smått".

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Åsa S
2010-03-20 16:55
#6

De allra flesta växter brukar stanna upp i tillväxt ifall man ex. sätter en pytteplanta i stor kruka ofta blir det för blött när det är för lite rötter i förhållande till jord ex. är det ett bombsäkert sätt att ta död på fuchsior.

Krukodling i den typen av substrat som finns i påse och det faktum att en pytteliten planta i stor kruka inte utsätts för konkurrens kan inte jämföras med odling i mark som är något helt annat och ger växten helt andra betingelser ex. består inte odlingssubstratet ute av 90% torv, den konkurrerar med andra växters rötter när den sitter i marken, det finns ett annat liv i marken ute etc.

Annons:
Halvdansken
2010-03-20 17:08
#7

OK, tack för svar Åsa för jag har aldrig begipit det där. Jo, att det kan bli för vått, men det får man ju förebygga med dränering av nåt slag.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Sephrenia]
2010-03-20 17:35
#8

Tack Åsa det var mycket informativt, jag la dock slipad sten i bottnen det kanske inte var bra :S Det var iallafall den infon jag saknade ^^

[Sephrenia]
2010-03-20 17:37
#9

#5 det var inte dig jag menade, det var generellt menat ^^

Upp till toppen
Annons: