Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 17437 ggr
Chestnut
3/20/10, 10:35 PM

Vågar jag klippa ner norsk brudspirea runt påsk?

Hej!

Bor i zon 3, Västra Götaland. Snösmältningen är i full gång och mn häck med norsk brudspirea ser inte vacker ut. Den är vildvuxen, drygt 1,5 m hög och har inte blivit klippt på x antal år. Mycket grova, spretiga grenar.

Vågar jag klippa ner den till 60-70 cm höjd runt påsk? Hur kommer den se ut i somamr sen då? Ska nämligen flytta så det är viktigt att häcken är fin till visning i maj-juni.

/A

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
kickboard
3/20/10, 10:57 PM
#1

Jag har klippt ner mina helt och hållet en gång när de blev för risiga och det kommer nytt från roten, men det tar ju lite tid. Man borde klippa efter blomningen för annars blir det inga blommor i år.

Det kunde ju gå att gallra bort det mest risiga men det är ett drygt jobb.

Halvdansken
3/20/10, 11:43 PM
#2

Om man klipper en buske "mitt av" så som du tänkt så kommer alla nya skott att komma från där du klippt och det blir liksom en tjock valk. Busken kommer att vara tunn nertill och klumpig upptill. Inte snyggt.

Ta det i omgångar. Man kan ta 1/4 - 1/3 varje år, helt nere vid roten, så kommer det nya skott nerifrån och busken föryngras snyggt. Dessutom förlorar man inte all blommning. Ta gamla grenar först, men om det är nån speciell del som växer snyggt så ska du givetvis behålla det.

Jag är igång med detta nu på 3 forshytier, det tar lite tid, men resultatet blir betydligt bättre.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Branneli
3/21/10, 4:45 PM
#3

Min första reaktion är att blomningen iår, klipps bort.

Vi brukar ansa denna buske till midsommar, då blomningen är över.

SaJo123
3/21/10, 8:04 PM
#4

Det är ju lite speciellt eftersom du ska flytta. Skulle nog inte klippt ner hela. Är häcken lång? Kanske kan du klippa ner en del av den? Eller ta ner den till 1 meter. Det blir mer ljus men inte lika drastiskt som att ta ner hela…

Kanske klippa ner halva på bredden om du förstår vad jag menar. Så att den inte blir lika kompakt men att det är blomning kvar…

Chestnut
4/3/10, 11:17 PM
#5

Häcken är runt vår lilla gräsplätt. (bor i lägenhet)

Har varit ute och inspekterat flera gånger och det behövs fixas till i buskarna - absolut. Men vet inte hur ja gör och det finns mera akuta saker att ordna med (flera Rosor knäckta på mitten av snön Gråter) så skjuter på det åtminstone en vecka.

Som det verkar nu ska vi hålla visning mitt i blomsterperioden och vill gärna att den är i toppskick då med full blomster.. Svårt sånt här Obestämd

Med vänliga hälsningar
Chess

Halvdansken
4/3/10, 11:23 PM
#6

Rosorna ska ju ändå beskäras, så där fick du ju bara lite hjälp! Tror inte att man köper en lägenhet pga häcken, men jag förstår att du vill ha det fint.

Jag hade nog bara låtit det vara.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Chestnut
4/3/10, 11:27 PM
#7

#6 Nja. Vissa av dem skall ju beskäras (till exempel Nina Weibull) men min Flammentanz hade gärna fått vara som den var… Rynkar på näsan Värst drabbade blev dock mina schneewittchen (stavning?) - ska de beskäras egentligen? Planterade dem förra året.

Med vänliga hälsningar
Chess

Halvdansken
4/3/10, 11:46 PM
#8

Mina Scnewitchen kapar jag ganska rejält varje åt, eller vartannat.  Skär ner dem till 20 cm ca.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Chestnut
4/4/10, 12:12 PM
#9

#8 Okej Glad Tack för hjälpen!

Med vänliga hälsningar
Chess

Upp till toppen
Annons: