Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 4483 ggr
[Asta]
2010-04-06 10:11

Här var de bråttom!

Den 1 april väckte jag mina pelargoner och fuchsior i källaren. Dvs jag planterade om dem och började ge dem vatten. Nu får jag se hur överlevnaden gått. Några av pelargonerna har troligen frusit ihjäl, men några verkar överleva. Förra året stammade jag upp fuchsia och där har jag funderat över hur det har gått egentligen, har hört att det ska vara lite svårt att få uppstammade fuchsior att överleva första vintern.

Men det gick bra. Redan igår har flera av fuchsiorna börjat slänga ut skott. Bland annat mitt träd.

Det verkar som att de bara väntat på att jag skulle köra igång!

Annons:
kali
2010-04-06 17:55
#1

Hur gjorde du när du stammade upp din fuchsia ?

[Asta]
2010-04-06 20:51
#2

Det är jättelätt. Här är den jag håller på att stamma upp just nu.

Stick ner en pinne - den måste ha stöd - fäst den efter hand med något som inte sitter för hårt åt. Sedan knipsar du bort alla små sidoskott - där jag gjort en röd cirkel. De stora bladen längs med stammen låter du vara kvar. De trillar när den blir träaktig. Fortsätt så tills den är så hög som du vill ha den. Då toppar du den. Sedan kan du behöva toppa ett par gånger till om du vill ha den buskig i toppen.

kali
2010-04-07 11:34
#3

Tack för hjälpen, då ska jag prova att göra en stamfuchsia.Är det något annat man behöver tänka på ?

[Asta]
2010-04-07 11:38
#4

När man har ett träd så får man se till att kronan inte väger mer än stammen klarar av. Jag hade en förra året som blommade så mycket att stammen helt enkelt gick av. Så om det blir lite för mycket blommor får man antingen knipsa bort lite knoppar eller stötta kronan på något sätt.

Och man måste ha en stödpinne hela tiden. Stammen är inte tillräckligt stark för att klara en vindpust på egen hand.

Annars är det inte några konstigheter.

kali
2010-04-07 11:42
#5

Då ska jag prova och se om jag kan få till ett träd Glad

Maria
2010-04-07 13:24
#6

#2 Aj då, jag har faktiskt redan knipsat bladen längs stammen, men toppen är fin ändåFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Asta]
2010-04-07 13:42
#7

#6 - det du riskerar är att den får för lite näring om man knipsar bort för många blad.

Men överlever den det så gör det inte något om bladen är borta.

Upp till toppen
Annons: