Annons:
Etikettannat-som-lever
Läst 5235 ggr
ullabellan
2010-04-16 17:17

Att anlägga och odla i pallkragar.

Kan någon tipsa om vad man kan odla i pallkragar och hur höga man måste ha vid odling

Annons:
[Asta]
2010-04-16 18:18
#1

Du kan odla nästan vad som helst i pallkragar. Jag har haft pallkragar i två år nu. Jag har odlat sallad, persilja, gräslök, mangold, sockerärtor, aster mm.

Hur hög du ska ha den beror på vad du ska odla. Jag har haft en pallkrage. Skulle jag odla morötter skulle jag förmodligen ha två ovanpå varandra.

SaJo123
2010-04-18 09:44
#2

Det som gått bra för mig: Sockerärtor, gräslök, sallad, tagetes.

Inte fungerat så bra - morötter, poatis, persilja.

Jag har haft en pallkrage högt, så det har nog varit för grunt för potatis och morötter.

I år provar jag jordgubbar! Om det går bra så får jordgubbarna stanna där ett par år. Förra året hade jag jordgubbarna i balkonglåda, men det funkade halvbra. Inte alls så många bär…

[Asta]
2010-04-18 11:43
#3

Tänkte också testa några plantor jordgubbar i år. Fast jag skippar pallkragarna nu och bygger mig en drivbänk. Om jag inte fryser ihjäl först förstås.

Ann1
2010-04-19 01:21
#4

Och så var det dessa sniglar…de kommer igenom och uppför pallkragarna. Vad kan man ha i botten så de inte hittar igenom??

[Asta]
2010-04-19 01:28
#5

Nu har vi inte problem med sniglar här ännu, men för att stoppa rotogräset så har jag en fiberduk som täcker botten och sidorna och som jag häller jorden i. Jag har läst om något medel som man ska stryka runt sidorna som ska göra att de inte kryper förbi, kanske kan vara något?

Ann1
2010-04-19 01:29
#6

Absolut! Tack för tipset!

Annons:
ullenora
2010-04-19 09:15
#7

Jag byggde egna pallkragar för 2 år sedan. Tog byggplast på insidan som jag gjorde lite hål i för derenering . Även stora lecakulor i botten. Dessa går att köpa jättebilligt på byggvaruhus ( används vid gjutning). Fyllde därefter på  med bra jord knappt 3o cm.  Detta har funkat hur bra som helst. Smulgubbar , purlolök och morötter,mm.  Jag driver även upp sticklingar här.  Obefintligt med ogräs. Vill du ha tidig skörd lägg gärna fiberduk över. Glad

Upp till toppen
Annons: